RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. kovo 30 d. Nr. TS-107
Raseiniai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 36 punktu ir 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi ir 51 straipsnio 1 dalimi, 2022 m. birželio 30 d. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1268 2 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 1 straipsniu pakeisto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi, 6 straipsnio 1 punktu, 15 straipsnio 28 punktu Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ , Raseinių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Pripažinti netekusiu galios 2021 m. gruodžio 30 d. Raseinių rajono savivaldybės tarybos sprendimą Nr. TS-302 „Dėl Raseinių rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ .
3. Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja nuo 2023 m. balandžio 1 d., o jo nuostatos pradedamos taikyti, kai naujai išrinkta 2023-2027 metų kadencijos Raseinių rajono savivaldybės taryba susirenka į pirmąjį posėdį.
4. Įpareigoti Raseinių rajono savivaldybės Tarybos ir mero sekretoriatą, paskelbus 2023–2027 metų kadencijos Raseinių rajono savivaldybės tarybos susirinkimo datą, pranešti apie tai Teisės aktų registrui.
Šis sprendimas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo paskelbimo ar įteikimo suinteresuotai šaliai dienos gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams (Dvaro g. 80, LT-76298 Šiauliai).
PATVIRTINTA
Raseinių rajono savivaldybės
tarybos 2023 m. kovo 30 d.
sprendimu Nr. TS-107
RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO
TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Raseinių rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato rajono Savivaldybės biudžeto turinį, pajamų sudarymo ir asignavimų naudojimo teisinius pagrindus, taip pat skaidraus biudžeto rengimo, tvirtinimo, vykdymo, vertinimo ir kontrolės pagrindines nuostatas, procedūras, asignavimų valdytojų pareigas, teises ir atsakomybę.
2. Pagrindinės Taisyklėse naudojamos sąvokos:
2.1. rajono Savivaldybės biudžetas – Savivaldybės tarybos tvirtinamas Savivaldybės biudžeto pajamų ir asignavimų planas biudžetiniams metams;
2.2. biudžetiniai metai – 12 mėnesių biudžeto laikotarpis, prasidedantis sausio 1 dieną ir pasibaigiantis gruodžio 31 dieną;
2.3. rajono Savivaldybės biudžeto pajamos – Savivaldybės biudžete sukaupiamos lėšos, reikalingos įstatymų priskirtoms funkcijoms ir savivaldybei įstatymų perduotoms valstybės funkcijoms atlikti;
2.4. rajono Savivaldybės biudžeto asignavimai – rajono Savivaldybės biudžete patvirtinta Išlaidoms ir ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui įsigyti suma, kurią asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais gauti iš biudžete sukauptų lėšų, pateikęs paraišką rajono Savivaldybės administracijai, patvirtintoms programoms finansuoti;
2.5. rajono Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai (toliau – asignavimų valdytojai) – rajono savivaldybių biudžetinių įstaigų ar savivaldybės administracijos ir (ar) jos padalinių, nurodytų savivaldybės tarybos patvirtintame savivaldybės biudžete, vadovai (savivaldybės administracijoje – administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys, savivaldybės administracijos padaliniuose – padalinių vadovai ar jų įgalioti asmenys);
2.6. programa – strateginio ir metinio veiklos plano, parengto pagal LR Vyriausybės patvirtintą Strateginio valdymo metodiką, dalis, skirta asignavimų valdytojo strateginiam tikslui įgyvendinti;
2.7. programos sąmata – dokumentas, kuriame pagal ekonominę ir funkcinę klasifikacijas nurodomos asignavimų sumos programai vykdyti;
2.8. funkcinė biudžeto asignavimų klasifikacija (toliau - funkcinė klasifikacija) – biudžeto asignavimų suskirstymas pagal valstybės funkcijas;
2.9. ekonominė biudžeto pajamų ir asignavimų klasifikacija – biudžeto pajamų ir asignavimų suskirstymas pagal bendrus ekonominius lėšų kaupimo ir skirstymo požymius;
2.10. biudžetinių įstaigų (asignavimų valdytojų) pajamos –biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus paslaugas, už kurias mokama valstybės rinkliava ir žyminis mokestis), kitos gautos pajamos, kurių panaudojimo tikslinė paskirtis nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, kurios įmokamos į valstybės biudžetą ar savivaldybių biudžetus ir naudojamos vadovaujantis įstatymais arba Vyriausybės nutarimais, savivaldybės tarybos sprendimais šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.
II SKYRIUS
RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
3. Rajono Savivaldybės biudžetas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtinta Strateginio valdymo metodika, Raseinių rajono savivaldybės tarybos patvirtintu Raseinių rajono savivaldybės plėtros iki 2020 metų strateginiu planu, rajono Savivaldybės tarybos patvirtintais trimečiais strateginės veiklos planais, preliminariais programoms patvirtintais trejų metų rajono Savivaldybės biudžeto maksimaliais asignavimais, asignavimų valdytojų parengtomis programomis ir jų sąmatų projektais bei šiomis Taisyklėmis. Rajono Savivaldybės biudžetas sudaromas taikant strateginio planavimo ir biudžeto sudarymo pagal programas principus, nustatytus rajono Savivaldybės Strateginio planavimo ir strateginio plėtros bei strateginių veiklos planų priežiūros sistemoje.
4. Rajono Savivaldybės biudžete turi būti numatyta:
4.2. bendra asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ar savivaldybės administracijos padaliniams programoms vykdyti;
5. Rajono Savivaldybės biudžeto pajamos yra planuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, o gyventojų pajamų mokestis rajono Savivaldybės biudžetui planuojamas pagal Lietuvos Respublikos Seimo atitinkamiems metams valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintą šio mokesčio dalį. Savivaldybės biudžeto balanso rodiklis valdomas taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 dalyse.
6. Asignavimų valdytojai arba už planavimą atsakingi specialistai, jiems pavaldžių viešųjų įstaigų ar kitų subjektų vadovai yra atsakingi už teisingą jiems planuojamų skirti asignavimų pavestoms programoms vykdyti programų išlaidų sąmatų projektų sudarymą.
7. Programų išlaidų sąmatų projektus sudaro kiekvienas rajono savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas arba už planavimą atsakingas specialistas, kiekviena jiems pavaldi įstaiga, ar kitas subjektas.
8. Programų išlaidų sąmatų projektuose turi būti nurodytas finansavimo lėšų šaltinis, išlaidų klasifikacijos pagal valstybės funkcijas kodas ir lėšų paskirstymas pagal ekonominę išlaidų klasifikaciją.
10. Rajono Savivaldybės administracijos skyrius, kuriam yra pavesta biudžeto rengimo funkcija, suderinęs su meru, atsižvelgdamas į rajono Savivaldybės biudžeto bendras finansines galimybes, gali patikslinti asignavimus.
11. Savivaldybė sudaro mero rezervą, kuris turi būti ne mažesnis kaip 0,25 procento ir ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų Savivaldybės biudžeto pajamų (neįskaitant valstybės dotacijų savivaldybių biudžetams). Mero rezervas gali būti didesnis kaip 1 procentas, kai yra paskelbta valstybės ir (arba) savivaldybės lygio ekstremalioji situacija ir (arba) įvesta nepaprastoji padėtis. Konkretų mero rezervo dydį kasmet nustato Savivaldybės taryba, tvirtindama tam tikrų metų Savivaldybės biudžetą. Mero rezervo lėšas skirsto meras. Mero rezervo lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
12. Rajono Savivaldybės biudžeto projektas teikiamas svarstyti rajono Savivaldybės tarybos komitetams ir tvirtinti rajono Savivaldybės tarybai rajono Savivaldybės tarybos veiklos reglamente nustatyta tvarka.
13. Rajono Savivaldybės biudžetas turi būti patvirtintas ne vėliau kaip per du mėnesius nuo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.
14. Savivaldybės tarybai patvirtinus Savivaldybės biudžetą, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai arba jų įgalioti asmenys ne vėliau kaip per 15 darbo dienų patvirtina savo ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų, kitų subjektų programas ir jų (arba vykdomų programos priemonių) sąmatas pagal programų finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.
15. Sudarydami programų sąmatas asignavimų valdytojai ar už planavimą atsakingi specialistai turi užtikrinti, kad jų ar jiems pavaldžių įstaigų ar kitų subjektų praėjusių metų turimi įsiskolinimai pagal jų įsipareigojimus būtų numatyti dengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skiriamų biudžeto asignavimų.
16. Savivaldybės administracija, vadovaudamasi patvirtintu Savivaldybės biudžetu, pajamų paskirstymu ketvirčiais, programų sąmatomis, sudaro metų ketvirčiais paskirstytą Savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą (išlaidų sąrašą) pagal asignavimų valdytojus, programas ir išlaidų ekonominę klasifikaciją. Jį tvirtina meras.
III SKYRIUS
BIUDŽETO VYKDYMO ORGANIZAVIMAS IR ASIGNAVIMŲ
ADMINISTRAVIMAS
19. Mokesčių ir kitų įmokų į rajono Savivaldybės biudžetą apskaičiavimą ir mokėjimą kontroliuoja įstatymu įgaliotos institucijos:
19.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriai - gyventojų pajamų mokesčius (pagal Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymu patvirtintą procentinę šio mokesčio dalį), žemės mokesčius, nekilnojamojo turto mokesčius, paveldimo turto mokesčius, mokesčius už aplinkos teršimą, už valstybinius gamtos išteklius, valstybines rinkliavas, baudas, delspinigius ir kitas įstatymų Savivaldybės biudžetui numatytas įmokas;
19.3. rajono Savivaldybės administracija – pajamas, gautas už išnuomotą ar suteiktą naudotis valstybinę žemę, valstybinio vidaus vandenų fondo vandens telkinius, pajamas, gautas paskirsčius lėšas už parduotus ne žemės ūkio paskirčiai valstybinius žemės sklypus, vietines rinkliavas, Savivaldybės administracijos pajamas už teikiamas paslaugas ir ilgalaikio turto nuomą.
20. Rajono Savivaldybės administracijos skyriai, biudžetinės įstaigos gautas pajamas už teikiamas paslaugas, mokestį už vaikų ugdymą ikimokyklinėse įstaigose, lavinimą neformaliojo ugdymo įstaigose, mokestį už išlaikymą socialinės apsaugos įstaigose ir ilgalaikio ir trumpalaikio turto nuomą kaupia atskiroje sąskaitoje. Biudžetinės įstaigos sumas iš šių sąskaitų kiekvieną mėnesį iki 28 dienos perveda į rajono Savivaldybės biudžeto sąskaitą.
21. Asignavimų valdytojai patys neturi teisės pateikti paraiškos dėl tos sumos arba naudoti specialiajai programai tos lėšų sumos, kuri nebuvo įmokėta į biudžetą.
22. Asignavimų valdytojai išlaidoms padengti pirmiausia turi naudoti asignavimus, gautus iš einamaisiais biudžetiniais metais įmokėtų į Savivaldybės biudžetą pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus lėšų likučius ir viršplanines pajamas, išskyrus konkrečiam tikslui numatytas lėšas, kurių negalima naudoti kitiems tikslams.
23. Rajono Savivaldybės biudžetui pervestos administracijos skyrių, biudžetinių įstaigų gautos pajamos už prekes ir paslaugas, pajamos už ilgalaikio ir trumpalaikio materialiojo turto nuomą, įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose yra grąžinamos šiems asignavimų valdytojams ir naudojamos jų programų išlaidoms finansuoti:
23.1. mokestis už vaikų lavinimą neformaliojo ugdymo įstaigose naudojamas pagal rajono Savivaldybės tarybos atskirais sprendimais nustatytą tvarką;
23.2. mokestis už vaikų išlaikymą ikimokyklinio ugdymo įstaigose, kuris susijęs su vaikų maitinimo ir ugdymo išlaidomis, naudojamas šios įstaigos maitinimo ir ugdymo išlaidoms iš dalies padengti;
24. Gautos iš patalpų nuomininkų įmokos už trečiųjų asmenų suteiktas komunalines paslaugas (šildymą, elektros energiją, vandenį ir panašiai) naudojamos už šių asmenų suteiktas komunalines paslaugas sumokėti.
25. Jeigu biudžetas laiku nepatvirtinamas, asignavimai metų pradžioje iki biudžetų patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šių biudžetų asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir skiriamos tik tęstinei veiklai bei įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) bei įsiskolinimams dengti.
26. Rajono Savivaldybės biudžeto gautos viršplaninės pajamos (atmetus viršplanines pajamas, įstatymų nustatyta tvarka skirtas kitų savivaldybių negautoms pajamoms padengti) yra skirstomos rajono Savivaldybės tarybos sprendimu.
27. Nevykdant rajono Savivaldybės biudžeto planuotų pajamų, rajono Savivaldybės taryba turi teisę mažinti programoms finansuoti numatytus asignavimus, o biudžeto einamojoje sąskaitoje esančios lėšos prioriteto tvarka turi būti nukreipiamos tokioms išlaidoms finansuoti:
28. Reikmėms, nurodytoms 27.1–27.4 papunkčiuose, pervedamos visos reikalingos lėšos pagal nustatytą eilę, o reikmės, nurodytos 27.5 papunktyje, finansuojamos proporcingai turimoms lėšoms. Ši tvarka netaikoma finansuojant programas iš biudžetinių įstaigų pajamų, įmokėtų į savivaldybės biudžetą, specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų tikslinės paskirties lėšų, gautų iš valstybės biudžeto arba ES finansinės paramos.
29. Rajono Savivaldybės biudžeto einamojoje sąskaitoje esančios laisvos biudžeto lėšos gali būti laikinai naudojamos:
29.1. rajono Savivaldybės vykdomų investicinių projektų, kurių finansavimui bus gaunamos Europos Sąjungos ir kitų struktūrinių fondų lėšos (pasirašius sutartis dėl paramos gavimo) finansavimui;
30. Savivaldybės biudžeto kasos operacijų vykdymą organizuoja Savivaldybės administracija per Lietuvos Respublikos kredito įstaigas. Finansavimas iš Savivaldybės biudžeto vykdomas pagal patvirtintą pajamų ir programų finansavimo planą (pajamų ir išlaidų sąrašą).
31. Administracija Savivaldybės biudžeto asignavimus, skirtus asignavimo valdytojo programai vykdyti, perveda į asignavimų valdytojų nurodytas sąskaitas pagal jų biudžeto programoje pateiktas paraiškas ir jose nurodytas programų priemones, atsižvelgdamas į Savivaldybės biudžeto pajamų vykdymą, neviršydamas patvirtintų asignavimų sumų.
32. Asignavimų valdytojai paraiškas rengia vadovaudamiesi patvirtintomis programų sąmatomis ir atsižvelgdami į biudžeto lėšų poreikį įstaigai išlaikyti, priskirtoms funkcijoms ir programoms vykdyti. Rengiant paraiškas, būtina atsižvelgti į programų sąmatų paskirstymą ketvirčiais ir išlaidų ekonominę klasifikaciją. Į paraišką gali būti įtrauktos tik tos lėšos, kurioms finansuoti programos sąmatoje yra skirti asignavimai ir yra poreikis juos apmokėti. Teikiant paraišką paskolos lėšoms gauti, už programos priemonės buhalterinę apskaitą atsakingas specialistas papildomai pateikia išlaidas patvirtinančius dokumentus.
33. Asignavimų valdytojai paraiškas einamojo mėnesio lėšoms gauti Biudžeto ir finansų analizės skyriui pateikia veiklos, finansinių ir materialinių išteklių valdymo ir apskaitos sistemoje. Paraiškos finansuojamos iš iždo sąskaitų per keturias darbo dienas nuo jų pateikimo dienos.
34. Rajono Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų sąskaitas banke mokomuosius pavedimus pasirašo pirmuoju parašu rajono Savivaldybės meras, antruoju – rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyriaus vedėjas – vyriausiasis finansininkas ar šio skyriaus specialistas (vyriausiasis finansininkas).
35. Biudžeto asignavimų valdytojas, skirdamas biudžeto lėšas kitam subjektui, kuris yra nepavaldi biudžetinė įstaiga arba nebiudžetinė įstaiga, pasirašo su juo biudžeto lėšų panaudojimo sutartį ( išskyrus Taisyklių 36 punkte nurodytus atvejus).
36. Biudžeto lėšų naudojimo sutartis nepasirašoma, kai iš asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų:
36.1. skiriamos Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos, jeigu teisės aktuose nustatyta kitokia šių lėšų skyrimo tvarka;
36.3. teisės aktų nustatyta tvarka iš valstybės biudžeto savivaldybių biudžetams skiriamos lėšos kompensuoti savivaldybių negautoms pajamoms už praėjusius biudžetinius metus arba savivaldybių turėtoms išlaidoms, atsiradusioms einamaisiais biudžetiniais metais;
36.4. savivaldybėms ir (arba) kitiems asignavimų valdytojams paskirstomos lėšos darbo užmokesčiui viešajame sektoriuje didinti, kai tokia teisė asignavimų valdytojui suteikta tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme;
37. Sutartyje turi būti numatyta:
37.1. subjektui skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo programa, pagal kurią skiriamos lėšos, jų tikslinė paskirtis;
37.2. veiklos, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, vertinimo kriterijai (ne mažiau kaip vienas);
37.3. planuojamas detalus biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę paskirtį (klasifikaciją), išskyrus tuos atvejus, kai už vykdomus darbus arba teikiamas paslaugas atsiskaitoma pagal teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintus įkainius arba tarifus;
37.4. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, ir jos vertinimo kriterijų įvykdymą;
37.5. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už biudžeto lėšų panaudojimą (nurodant išlaidų ekonominę paskirtį) ir asignavimų valdytojui pareikalavus buhalterinės apskaitos dokumentų, kuriais pagrindžiamas lėšų panaudojimas, sąrašo, kuriame pateikiami asignavimų valdytojo nustatyti duomenys, arba šių dokumentų kopijų pateikimas;
37.6. nuostata, kad metams pasibaigus nepanaudotos biudžeto lėšos turi būti grąžinamos į asignavimų valdytojui, skyrusiam biudžeto lėšas, ne vėliau kaip iki gruodžio 29 d.;
38. Biudžeto asignavimų valdytojai, organizuodami programų, finansuojamų iš rajono Savivaldybės biudžeto, vykdymą, turi teisę Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš įmonių, įstaigų ir organizacijų pirkti paslaugas ir darbus, nepriskirtus asignavimo valdytojo ar jam pavaldžių biudžetinių įstaigų funkcijoms.
39. Biudžeto asignavimų valdytojai už faktiškai atliktus darbus ar paslaugas su įmonėmis, įstaigomis ar organizacijomis atsiskaito vadovaudamiesi su jais pasirašytomis sutartimis gavę biudžeto lėšas pagal asignavimų valdytojams patvirtintų programos priemonėms vykdyti asignavimus.
IV SKYRIUS
BIUDŽETO ASIGNAVIMŲ TIKSLINIMAS
41. Rajono Savivaldybės biudžeto asignavimai tikslinami:
41.1. pasikeitus valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių ir kitų dotacijų sumoms, Lietuvos Respublikos Seimui priėmus atitinkamus įstatymus arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais skyrus papildomų lėšų, kurios paskirstomos asignavimų valdytojams;
41.6. gavus lėšų pagal rajono Savivaldybės biudžeto tarpusavio atsiskaitymus su LR finansų ministerija;
41.8. pasikeičia iš valstybės institucijų ir įstaigų gautų dotacijų sumos, įskaitant Europos Sąjungos ir kitas tarptautinės finansinės paramos lėšas;
42. Metų eigoje atsiradus būtinybei vykdyti priemones, kurioms nebuvo planuoti asignavimai, biudžetinių įstaigų vadovai ar administracijos skyrių vedėjai teikia merui prašymus. Biudžeto ir finansų analizės skyrius, gavęs mero nurodymą ir atsižvelgdamas į finansines galimybes, ruošia sprendimų projektus ir teikia svarstyti Savivaldybės tarybai.
43. Savivaldybės biudžeto asignavimai asignavimų valdytojams tikslinami:
43.1. rajono Savivaldybės tarybos sprendimu, kai asignavimai keičiami šių Taisyklių 41 punkte nurodytais atvejais;
44. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai turi teisę:
44.1. biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, neviršydami patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, finansuoti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus;
45. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai negali prisiimti įsipareigojimų ir sudaryti sutarčių darbams ir paslaugoms atlikti, kol nėra numatytas ir patvirtintas finansavimo šaltinis.
46. Patikslintas metines programų sąmatas asignavimų valdytojai pateikia rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyriui pasibaigus biudžetiniams metams ne vėliau iki kitų metų sausio 20 d.
47. Metams pasibaigus, asignavimų valdytojų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos grąžinamos į rajono Savivaldybės biudžetą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 10 d.
48. Į tam tikrų metų Savivaldybės biudžeto panaudotus asignavimus įskaitomos lėšos, kurios paskutinę metų darbo dieną rezervuotos įstaigos banko sąskaitoje kaip pradėtas vykdyti mokėjimo pavedimas konkrečiam gavėjui (jeigu yra turėtas sąnaudas patvirtinantys dokumentai) ir kurios kitų metų pirmąją darbo dieną tokia pat suma bus pervestos tam pačiam gavėjui.
49. Metų pabaigoje likusios nepanaudotos tikslinės paskirties lėšos, nustatytos Savivaldybės biudžetui priimant atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, lėšos, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus arba panaudotos ne pagal savo tikslinę paskirtį, iki sausio 10 dienos grąžinamos į valstybės biudžetą – pervedamos iš Savivaldybės biudžeto sąskaitų į Valstybės iždo sąskaitą, jeigu atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nenustatyta kitaip.
V SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS SKOLINIMASIS
51. Savivaldybė, laikydamasi Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme numatytų ir Lietuvos Respublikos tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytų limitų, Vyriausybės nustatyta tvarka gali:
51.1. imti iš vidaus kreditorių arba užsienio kreditorių ilgalaikes (kurių trukmė ilgesnė kaip vieni metai ir grąžinimo terminas ne tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas investicijų projektams finansuoti ir ankstesniems skoliniams įsipareigojimams vykdyti;
51.2. imti iš vidaus kreditorių arba užsienio kreditorių trumpalaikes (kurių grąžinimo terminas tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas biudžetiniais metais laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų;
VI SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATSKAITOMYBĖ IR BIUDŽETO
53. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius parengia rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyrius, vadovaudamasis savivaldybių biudžetų vykdymo ataskaitų rinkinių sudėties, turinio ir teikimo reikalavimais, nustatytais Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
54. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai, rengiami remiantis biudžeto buhalterinės apskaitos duomenimis – į rajono Savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais.
55. Rajono Savivaldybės biudžeto įvykdymo ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų metinius rinkinius tvirtina rajono Savivaldybės taryba.
56. Biudžetinių įstaigų gauta negrąžintina finansinė parama turi būti apskaitoma biudžetinių įstaigų atskiroje sąskaitoje vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir ji naudojama įstaigos uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą.
57. Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos administruojamos taip, kaip nustatyta Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos pasirašytose tarptautinėse sutartyse arba kituose teisės aktuose dėl atitinkamos Europos Sąjungos finansinės paramos arba kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos.
58. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programų sąmatų, savivaldybės biudžetų lėšų apskaitos ir rajono savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditą atlieka Valstybės kontrolė ir rajono Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba.