LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2016 m. vasario 19 d. Nr. 5TS-347
Lazdijai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 3 ir 6 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, patvirtinto Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu, 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir 3 dalimi, Lazdijų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Lazdijų rajono savivaldybės tarybos 2013 m. gruodžio 30 d. sprendimą Nr. 5TS-946 „Dėl Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Lazdijų rajono savivaldybės tarybos
2016 m. vasario 19 d.
sprendimu Nr. 5TS-347
LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, sudėtį, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką, teises ir pareigas ir kitus su komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu patvirtintu Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu (toliau – Kodeksas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lazdijų rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu, šiais Nuostatais ir kitais teisės aktais.
3. Komisija savo veiklą grindžia pagarbos žmogui ir valstybei, teisingumo, sąžiningumo, skaidrumo ir viešumo, padorumo, pavyzdingumo, nesavanaudiškumo, nešališkumo ir atsakomybės principais.
II. KOMISIJOS FUNKCIJOS
5. Komisija atlieka šias funkcijas:
5.1. prižiūri, kaip Lazdijų rajono savivaldybės tarybos nariai (toliau – Tarybos nariai arba valstybės politikai) laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Kodekso, Lazdijų rajono savivaldybės tarybos (toliau – Taryba) reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių valstybės politikų veiklą ir elgesį, reikalavimų;
5.2. analizuoja Tarybos narių nedalyvavimo Tarybos, jos komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
5.3. tiria ir priima sprendimus dėl Tarybos narių atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Tarybos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
5.4. nagrinėja valstybės institucijų, Lazdijų rajono savivaldybės bendruomenės narių, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Tarybos narių veiklos skaidrumo;
5.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis valstybės politikas yra praleidęs iš eilės tris ir daugiau Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
III. KOMISIJOS SUDARYMAS IR JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
6. Komisija sudaroma Tarybos sprendimu iš 9 narių: 3 gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų ir 6 Tarybos narių Tarybos įgaliojimų laikui.
7. Komisijos pirmininką Lazdijų rajono savivaldybės mero teikimu Taryba skiria iš Tarybos narių Tarybos reglamento nustatyta tvarka. Jei yra paskelbta Tarybos mažuma (opozicija), ji merui siūlo Komisijos pirmininko kandidatūrą, kurią meras teikia Tarybai. Jei kelios frakcijos, Tarybos narių grupės ar Tarybos nariai yra pasiskelbę Tarybos mažuma (opozicija) ir kiekviena iš jų atskirai siūlo kandidatus į Komisijos pirmininko pareigas, meras Tarybai teikia visas pasiūlytas kandidatūras.
8. Komisijos pirmininko pavaduotojo kandidatūrą iš Komisijos narių Tarybai tvirtinti teikia Komisijos pirmininkas, pritarus Komisijai.
9. Jeigu Taryba nepatvirtina pateiktų kandidatų, tą patį kandidatą galima siūlyti dar vieną kartą. Jeigu ir antrą kartą pasiūlytai kandidatūrai Taryba nepritaria, turi būti siūloma kita kandidatūra.
10. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Lazdijų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Komisijos atsakingasis sekretorius nėra komisijos narys. Komisijos atsakingajam sekretoriui dėl atostogų, komandiruotės, ligos ar kitų svarbių priežasčių negalint dalyvauti komisijos posėdyje, savivaldybės administracijos direktorius laikinai jo funkcijas vykdyti paskiria kitą valstybės tarnautoją.
11. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai. Posėdis laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė Komisijos narių. Komisija, veikdama pagal nuostatų 5.2 ir 5.6 papunkčius, rengia posėdžius ne rečiau kaip kartą per mėnesį.
12. Komisijos posėdžius šaukia ir posėdžio darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas. Komisijos pirmininko pasirašytą darbotvarkę, su ja susijusią medžiagą bei informaciją apie posėdžio datą, laiką ir vietą ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas Komisijos nariams elektroniniu paštu pateikia Komisijos atsakingasis sekretorius Komisijos pirmininko pavedimu. Darbotvarkė tvirtinama posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma.
13. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Jei pirmininkas negali dalyvauti Komisijos posėdyje dėl atostogų, ligos, komandiruotės ar kitų svarbių priežasčių, posėdžiui pirmininkauja pirmininko pavaduotojas.
14. Komisijos nariai privalo dalyvauti Komisijos posėdžiuose. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje dėl svarbių priežasčių, turi apie tai iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant – pirmininko pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį. Komisijos narys, dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, turi teisę svarstomais klausimais raštu pateikti savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą, tačiau ji neįskaitoma į balsavimo rezultatus.
15. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Tarybai jį pakeisti.
16. Komisijos posėdžių eigai fiksuoti yra rašomas protokolas. Protokolą rašo Komisijos atsakingasis sekretorius. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Protokolą pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo, komisijos atsakingasis sekretorius ir visi posėdyje dalyvavę Komisijos nariai.
17. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą.
18. Komisijos atsakingasis sekretorius per 3 darbo dienas nuo posėdžio dienos privalo užregistruoti protokolą Lazdijų rajono savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje.
19. Atskirais atvejais Komisijos sprendimu posėdžio eigai fiksuoti gali būti daromas ir garso įrašas. Komisijai nusprendus daryti posėdžio garso įrašą, Komisijos atsakingasis sekretorius padarytą posėdžio garso skaitmeninį įrašą perkelia į kompiuterinę laikmeną – vienkartinio įrašymo kompaktinį diską ir prideda prie protokolo.
20. Posėdyje Komisija priima Kodekse ir šiuose Nuostatuose numatytus sprendimus, susijusius su valstybės politiko elgesio tyrimu, taip pat neprivalomojo pobūdžio nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais.
21. Komisijos nariai sprendimą svarstomu klausimu priima atviru balsavimu posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos posėdžiui pirmininkaujančiojo balsas.
22. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo rengimo, svarstymo ir priėmimo. Nusišalinimo faktas, nurodant nusišalinusio Komisijos nario vardą ir pavardę, užfiksuojamas posėdžio protokole.
23. Po Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas apie Komisijos priimtus sprendimus visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas, jo nesant, – Komisijos pirmininko pavaduotojas ar kitas Komisijos įgaliotas Komisijos narys, ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl Komisijos priimtų sprendimų, taip pat turi teisę apie tai pateikti informaciją visuomenės informavimo priemonėms.
24. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami institucijos, kurioje politikas eina pareigas, interneto tinklalapyje ir informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas. Komisijos priimti sprendimai, susiję su valstybės politikų elgesio tyrimu, taip pat turi būti skelbiami kitame oficialiame teisės aktų paskelbimo šaltinyje teisės aktų nustatyta tvarka.
25. Komisijos pirmininkas, be kitų šiuose Nuostatuose numatytų teisių ir pareigų, vykdydamas Komisijos pirmininko pareigas, turi teisę prašyti Lazdijų rajono savivaldybės institucijų, kitų institucijų ir įstaigų pateikti reikiamus dokumentus ir medžiagą, susijusią su nagrinėjamu klausimu bei daryti pranešimus Tarybos posėdžiuose Komisijos veiklos klausimais.
26. Komisijos nariai, be kitų šiuose Nuostatuose numatytų teisių ir pareigų, turi teisę Nuostatuose nustatyta tvarka susipažinti su posėdžio medžiaga, siūlyti į darbotvarkę įtraukti svarstytinus klausimus, siūlyti kviesti į Komisijos posėdžius reikalingus asmenis, pareikšti pastabas ir teikti pasiūlymus dėl Komisijos posėdžio protokolo formos ir turinio.
IV. VALSTYBĖS POLITIKŲ ELGESIO TYRIMAS
27. Komisijos sprendimu valstybės politiko elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
27.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie valstybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Lazdijų rajono savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
28. Komisijai nusprendus pradėti valstybės politiko elgesio tyrimą, jis turi būti pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 27.1 ir 27.2 papunkčiuose nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami.
29. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
30. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.
31. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai turi teisę:
31.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
31.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Lazdijų rajono savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
31.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
32. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
32.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
33. Nuostatų 32 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
34. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
35. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių Nuostatų 41 punkte numatytus sprendimus.
36. Tyrimo metu Komisija turi teisę iki 35 punkte nurodyto posėdžio šaukti tarpinius posėdžius, reikalingus asmenims apklausti, susipažinti su tyrimo medžiaga ir spręsti kitiems klausimams, susijusiems su atliekamu tyrimu.
37. Apie Komisijos posėdžių vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui, kurio elgesys tiriamas. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
38. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
39. Valstybės politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
V. KOMISIJOS SPRENDIMAI
41. Valstybės politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
41.1. konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė Kodekse ar Lazdijų rajono savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
41.2. konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė Kodekse ar Lazdijų rajono savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
41.3. rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Kodekse ar Lazdijų rajono savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
42. Komisija turi teisę nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
43. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą raštu pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
44. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal IV ir V skyriuose nustatytas procedūras.
46. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami institucijos, kurioje politikas eina pareigas, interneto svetainėje ir informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas.
VI. KOMISIJOS ATSAKOMYBĖ IR ATSKAITOMYBĖ
48. Komisijos pirmininkas, Komisijos nariai atsako už tinkamą šiuose Nuostatuose priskirtų funkcijų vykdymą, o už nustatytų pareigų pažeidimą atsako teisės aktų nustatyta tvarka.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
50. Komisijos atsakingasis sekretorius, be kitų šiuose Nuostatuose įvardintų pareigų, atlieka šias funkcijas :
50.1. teisės aktų nustatyta tvarka rengia ir tvarko Komisijos dokumentus ir juos saugo iki dokumentų perdavimo į archyvą;
50.2. Komisijos pirmininko pavedimu teikia informaciją, susijusią su Komisijos sudėtimi, veikla bei priimtais sprendimais, Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai;
51. Komisijos veiklos klausimai, neaptarti šiuose Nuostatuose, sprendžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymų, įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų bei Lazdijų rajono savivaldybės tarybos priimtų sprendimų nuostatomis.
52. Jei šių Nuostatų atskiri punktai tampa prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos norminiams aktams, tai nedaro negaliojančiais kitų Nuostatų punktų, o prieštaraujančiuose punktuose įtvirtinti klausimai sprendžiami pagal Lietuvos Respublikos norminių teisės aktų reikalavimus.