LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS MEDICINOS NORMOS MN 136:2005 „LOGOPEDAS. TEISĖS, PAREIGOS, KOMPETENCIJA IR ATSAKOMYBĖ“ PATVIRTINIMO
2005 m. kovo 8 d. Nr. V-162
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymą (Žin., 1994, Nr. 63-1231; 1998, Nr. 112-3099),
tvirtinu Lietuvos medicinos normą MN 136:2005 „Logopedas. Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“ (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro
2005 m. kovo 8 d. Nr. V-162
LOGOPEDAS
Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė
I. TAIKYMO SRITIS
1. Ši medicinos norma nustato logopedo veiklos sritis, teises, pareigas, kompetenciją ir atsakomybę.
II. NUORODOS
3. Rengiant šią medicinos normą vadovautasi šiais Lietuvos Respublikos teisės aktais:
3.1. Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 63-1231; 1998, Nr. 112-3099);
3.2. Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 66-1572; 1998, Nr. 109-2995);
3.3. Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 27-715);
3.4. Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymu (Žin.,1998, Nr. 115-3228);
3.5. Lietuvos Respublikos invalidų socialinės integracijos įstatymu (Žin., 1991, Nr. 36-969; 1998, Nr. 98-2706; 2004, Nr. 83-2983);
3.6. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 1998 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. 619 „Dėl Sveikatos priežiūros įstaigų, kuriose teikiamos kalbos korekcijos paslaugos, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 97-2695);
3.7. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. 61 „Dėl Asmens sveikatos priežiūros specialybių ir subspecialybių sąrašo“ (Žin., 1999, Nr. 15-404);
3.8. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 1998 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. 132 „Dėl kalbos korekcijos paslaugos bazinės kainos patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 26-711);
3.9. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. lapkričio 9 d. įsakymu Nr. 634 „Dėl Bendrųjų reikalavimų medicinos normoms rengti patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 100-3192);
3.10. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 301 „Dėl profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose“(Žin., 2000, Nr. 47-1365);
3.11. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2002 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. 1329/368/98 „Dėl specialiųjų poreikių asmenų sutrikimų ir jų laipsnių nustatymo ir specialiųjų poreikių asmenų priskyrimo specialiųjų ugdymosi poreikių grupei tvarkos“ (Žin., 2002, Nr. 84-3672);
III. TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI
4. Šioje medicinos normoje vartojami tokie terminai ir apibrėžimai:
4.1. specialiųjų poreikių asmenys – vaikai ar suaugusieji, dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų turintys ribotas galimybes dalyvauti ugdymo procese, visuomenės gyvenime;
4.2. logopedija – mokslas apie kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimus, jų atpažinimą, prevenciją bei šalinimą specialiosiomis ugdymo priemonėmis;
4.3. logopedas – asmuo, įgijęs specialiojo pedagogo profesinę kvalifikaciją ir baigęs logopedo specializaciją, įvertinantis ir specialiomis priemonėmis šalinantis ar sušvelninantis vaikų bei suaugusiųjų kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimus;
4.4. individualioji programa – programa, skirta asmens individualiems gebėjimams ugdyti ir specialiesiems ugdymosi poreikiams tenkinti;
IV. BENDROSIOS NUOSTATOS
5. Logopedo profesinė kvalifikacija įgyjama baigus aukštojoje mokykloje universitetinių edukologijos studijų krypties specialiojo pedagogo su logopedo specializacija studijų programą.
6. Teisę verstis logopedo praktika turi asmuo, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įgijęs logopedo profesinę kvalifikaciją.
7. Logopedas įvertina ir specialiomis priemonėmis šalina ar sušvelnina vaikų, suaugusiųjų kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimus bei praktikuoja sveikatos priežiūros įstaigose Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
8. Logopedas dirba savarankiškai ir/ar komandoje, bendradarbiaudamas su sveikatos priežiūros ir kitų įstaigų specialistais.
V. TEISĖS
10. Logopedas turi teisę:
10.3. savo nuožiūra, atsižvelgdamas į paciento individualias savybes, parinkti pratybų trukmę bei specialias priemones;
10.5. gauti darbui reikiamą informaciją apie specialių poreikių vaikų bei suaugusiųjų kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo bei komunikacijos sutrikimus;
10.6. teikti pasiūlymus įstaigos administracijai kalbos korekcijos paslaugų teikimo ir darbo sąlygų gerinimo klausimais;
10.7. teikti siūlymus kitoms institucijoms specialių poreikių asmenų ugdymo, bendravimo, socialinės adaptacijos ir panašiais klausimais;
10.9. dalyvauti seminaruose, kursuose, konferencijose, kur nagrinėjamos specialių poreikių asmenų ugdymo ir reabilitacijos problemos;
10.11. bendrauti ir bendradarbiauti su specialistais, iš kitų valstybinių, privačių įstaigų bei visuomeninių organizacijų, kurios rūpinasi asmenimis, turinčiais kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ar komunikacijos sutrikimų; dalyvauti rengiant įstatymus bei kitus norminius teisės aktus;
VI. PAREIGOS
11. Logopedas privalo:
11.1. teikti kvalifikuotą logopedo pagalbą vaikams ir suaugusiesiems, turintiems kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimų, vadovaudamasis Logopedų paslaugų teikimo tvarkos aprašu (3 priedas);
11.2. bendradarbiauti su kitais asmens bei visuomenės sveikatos priežiūros, slaugos ir socialinės rūpybos darbuotojais bei specialistais;
VII. KOMPETENCIJA
12. Logopedo profesinę kompetenciją sudaro žinios, gebėjimai ir įgūdžiai, įgyti baigus specialiosios pedagogikos su logopedo specializacija programą. Logopedas, įgytą profesinę kvalifikaciją, tobulina teisės aktų nustatyta tvarka per penkerius metus ne mažiau kaip 90 valandų: kursuose, seminaruose, mokslinėse-praktinėse konferencijose, stažuotėse ar rengiant metodines priemones, rašant mokslo straipsnius, skaitant mokslinę literatūrą ar paskaitas ir t. t.
13. Logopedas turi žinoti:
13.1. Lietuvos Respublikos įstatymus ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius logopedo veiklos sritis ir logopedijos paslaugų teikimą;
13.4. kalbėjimo, kalbos, balso ir komunikacijos sutrikimų klasifikaciją, vertinimo bei šalinimo būdus;
14. Logopedas turi išmanyti:
14.1. sklandaus kalbėjimo įgūdžių specialias metodikas, kurios parenkamos atsižvelgiant į mikčiojimo rūšį ir pobūdį, mikčiojančiojo asmens ypatumus bei socialinę aplinką;
15. Logopedas turi mokėti:
15.1. konsultuoti vaikus ir suaugusiuosius kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ar komunikacijos sutrikimo atvejais;
15.2. sudaryti individualią kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimų šalinimo programą;
16. Logopedas turi gebėti:
16.1. šalinti arba sušvelninti kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus:
16.1.1. kalbėjimo sutrikimus – įvairius fonetinius sutrikimus:
16.1.2. kalbėjimo tempo sutrikimus:
16.1.3. balso sutrikimus:
16.1.4. kalbos sutrikimus:
16.1.4.1. kalbos neišsivystymą (motorinę alaliją, dizartriją, rinolaliją, antrinį kalbos neišsivystymą dėl intelekto, klausos ir regos sutrikimų) – visos kalbos sistemos neišlavėjimą, apimantį fonetiką, leksiką ir gramatinę kalbos sandarą. Kalbos neišsivystymo lygiai: nežymus, vidutinis, žymus;
16.1.4.2. fonologinius sutrikimus: foneminę akustinę dislaliją, foneminę artikuliacinę dislaliją, rinolaliją, dizartriją;
16.1.4.3. sutrikdytą kalbos raidą: mneminę, semantinę, motorinę, sensorinę, sensomotorinę afaziją, įgytą afaziją su epilepsija (Landau-Kleffnerio sindromas), disfaziją;
16.2. mokyti tarti gimtosios kalbos garsus pagal specialias metodikas ir įtvirtinti jų tarimą skiemenyse, žodžiuose bei rišlioje kalboje;
16.4. atlikti kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ar komunikacijos tyrimą ir vertinimą pagal tyrimo metodikas, rezultatus bei išvadas žymėti medicininiuose dokumentuose;
16.5. identifikuoti kalbėjimo, kalbos ar komunikacijos sutrikimą pagal pedagoginę psichologinę ir logopedinę klasifikaciją ir pritaikyti TLK-10 kodą;
16.7. parinkti efektyviausius korekcijos darbo būdus ir metodus pagal individualias paciento galimybes;
16.11. lavinti sensorinius pojūčius, atliekant bendrą lytėjimo, emocijų, regos, klausos, kalbos bei motorinių funkcijų skatinimą;
16.16. dalyvauti teikiant bendras specialistų komandos konsultacijas, kurių metu aptariami vaikai bei suaugusieji, turintys kalbėjimo, kalbos, balso, rijimo ir komunikacijos sutrikimų;
Medicinos normos MN 136:2005 „Logopedas.
Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“
1 priedas
KABINETO ĮRANGA
Medicinos normos MN 136:2005 „Logopedas.
Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“
2 priedas
DARBO PRIEMONĖS
1. Privalomos priemonės logopedijos paslaugoms teikti:
1.3. dezinfekavimo priemonės (vata, bintas, vienkartinės servetėlės, pirštinės, antveidžiai, dezinfekantai);
1.4. vaizdinės ir metodinės priemonės:
2. Neprivalomos priemonės, reikalingos logopedijos paslaugoms teikti:
2.3. kompiuteris ir specialios kompiuterinės kalbos mokymo programos, kompiuterio įranga „IntelliKey’s“;
Medicinos normos MN 136:2005
„Logopedas. Teisės, pareigos, kompetencija ir
atsakomybė“
3 priedas
LOGOPEDO PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
1. Logopedas teikia logopedijos paslaugas atvykusiems pacientams, kuriuos siunčia gydytojai ir odontologai.
2. Logopedas vertina vaiko ar suaugusiojo kalbėjimą, kalbą, balsą, komunikaciją ir pagal pedagoginę psichologinę ir logopedinę klasifikaciją identifikuoja sutrikimą bei skiria logopedijos paslaugas.
3. Logopedui, dirbančiam vienu etatu, rekomenduojama per darbo dieną suteikti 6–7 logopedijos paslaugas, kurių vienos (individualių ar grupinių pratybų) trukmė – vidutiniškai 1 akademinė valanda, t. y. 45 min.
4. Kasdien vidutiniškai 2 akademinės darbo valandos skiriamos: