LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2009 m. lapkričio 5 d. Nr. 5TS-957
Lazdijai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 15 straipsnio 1, 3, 5, 6 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 102-3938), Lazdijų rajono savivaldybės taryba
2. Pripažinti netekusiu galios Lazdijų rajono savivaldybės tarybos 2006 m. lapkričio 14 d. sprendimo Nr. 5TS-1381 „Dėl Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos sudarymo ir komisijos darbo reglamento patvirtinimo” 1 punktą.
PATVIRTINTA
Lazdijų rajono savivaldybės tarybos
2009 m. lapkričio 5 d. sprendimu
Nr. 5TS-957
LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau - Nuostatai) reglamentuoja Lazdijų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau - Komisija) tikslus, funkcijas, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką, teises ir pareigas ir kitus su komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Nuostatai parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu (toliau - Kodeksas), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lazdijų rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu (toliau - Reglamentas) ir kitais teisės aktais.
II. KOMISIJOS VEIKLOS TEISINIAI PAGRINDAI
3. Komisija savo darbe vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Kodeksu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais valstybės politikų elgesį, rūpinasi, kad šių teisės aktų būtų tiksliai laikomasi. Komisijai priskirti įgaliojimai įgyvendinami remiantis Lietuvos žmonių visuotinai priimtomis moralės, etikos ir prigimtinės teisės nuostatomis.
III. KOMISIJOS SUDARYMAS
4. Komisija sudaroma rajono savivaldybės tarybos sprendimu iš 9 narių: 3 gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų ir 6 rajono savivaldybės tarybos narių rajono savivaldybės tarybos (toliau – tarybos) įgaliojimų laikui.
6. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka rajono savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Komisijos atsakingasis sekretorius nėra komisijos narys.
7. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Jei pirmininkas negali dalyvauti Komisijos posėdyje dėl svarbių priežasčių, posėdžiui pirmininkauja pirmininko pavaduotojas.
8. Komisijos pirmininko pavaduotojo kandidatūrą iš komisijos narių tarybai tvirtinti teikia Komisijos pirmininkas, pritarus Komisijai. Jeigu taryba nepatvirtina pateiktų kandidatų, tą patį kandidatą galima siūlyti dar vieną kartą. Jeigu ir antrą kartą pasiūlytai kandidatūrai taryba nepritaria, turi būti siūloma kita kandidatūra.
IV. KOMISIJOS TIKSLAI
9. Komisijos tikslai:
9.1. remiantis etinėmis nuostatomis ir teisės aktų reikalavimais, padėti valstybės politikams ugdyti demokratiškumą, politinę kultūrą, derinti įvairius požiūrius ir įsitikinimus;
9.3. skatinti Lazdijų rajono savivaldybės mero, mero pavaduotojo, tarybos narių (toliau-valstybės politikai) atsakomybę už savo veiklą ir atskaitomybę visuomenei nagrinėjant klausimus, susijusius su valstybės politikų elgesio viešajame gyvenime principų ir reikalavimų laikymusi, užtikrinant valstybės politikų elgesio kontrolę ir atsakomybę už Kodekso nuostatų pažeidimus bei tinkamą Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Reglamente komisijai priskirtų funkcijų vykdymą.
V. KOMISIJOS FUNKCIJOS
10. Komisija vykdo šias funkcijas:
10.1. prižiūri, kaip valstybės politikai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Kodekso, Reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
10.2. analizuoja valstybės politikų nedalyvavimo tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
10.3. nagrinėja gautą informaciją dėl valstybės politiko veiklos ar jo viešųjų ir privačių interesų nesuderinamumo;
10.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl valstybės politikų veiklos skaidrumo;
10.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl valstybės politiko įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis valstybės politikas yra praleidęs iš eilės tris tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
VI. VALSTYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
11. Valstybės politiko elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
11.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau –
skundas) apie valstybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
12. Valtybės politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 11.1 ir 11.2 punktuose nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas valstybės politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai valstybės politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.
VII. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS, KOMISIJOS POSĖDŽIAI
13. Komisijos atsakingasis sekretorius Komisijos pavedimu per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisijos atsakingasis sekretorius šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
14. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima sprendimus.
15. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
16. Komisijos posėdis teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė komisijos narių. Komisijos sprendimai priimami dalyvaujančių posėdyje balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
17. Komisijos posėdžio darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas. Ji tvirtinama posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių dauguma.
18. Komisijos sprendimai įforminami Komisijos protokoluose, kuriuos pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo, komisijos atsakingasis sekretorius ir visi Komisijos posėdyje dalyvavę komisijos nariai. Komisijos atsakingajam sekretoriui dėl svarbių priežasčių negalint dalyvauti komisijos posėdyje, rajono savivaldybės administracijos direktorius laikinai jo funkcijas vykdyti paskiria kitą valstybės tarnautoją.
VIII. KOMISIJOS SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS IR ĮFORMINIMAS, KOMISIJOS TYRIMO NUTRAUKIMAS
19. Valstybės politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
19.1. konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė Kodekse ar savivaldybės
institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
19.3. konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė Kodekse ar savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
19.4. rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Kodekse ar savivaldybės institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
20. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
21. Komisijos priimti sprendimai yra galutiniai ir neskundžiami. Pakartotiniai skundai apie galimą valstybės politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal nuostatų VII ir VIII skyriuose nustatytas procedūras.
22. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
23. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama raštu per 7 darbo dienas asmeniui pateikusiam skundą Komisijai, ir valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas.
IX. KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS
25. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
25.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
25.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
25.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
26. Atlikdama tyrimą, Komisija privalo:
26.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
26.3. nenaudoti šių nuostatų 26.2 papunktyje nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;
27. Šių nuostatų 26 punkto nuostatos taikomos ir Komisijos atsakingajam sekretoriui, kitiems aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
28. Atlikdami tyrimą, Komisijos pirmininkas, nariai, Komisijos atsakingasis sekretorius ar kiti komisiją aptarnaujantys asmenys ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
X. VALSTYBĖS POLITIKO, KURIO ELGESYS TIRIAMAS, TEISĖS
29. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
XI. KOMISIJOS ATSKAITOMYBĖ IR KOMISIJOS NARIŲ ATSAKOMYBĖ
31. Komisija yra atsakinga ir atskaitinga tarybai. Komisija kasmet iki gegužės 1 d. pateikia savo veiklos ataskaitą tarybai.
XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
33. Klausimai, neaptarti šiuose Nuostatuose, svarstomi, sprendimai priimami remiantis Lietuvos Respublikos norminių aktų nuostatomis bei Lazdijų rajono savivaldybės tarybos priimtais sprendimais.