KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
Dėl KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO IR JO TEIKĖJŲ VEIKLOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2020 m. rugpjūčio 27 d. Nr. V17E-215
Kaišiadorys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 8 punktu ir 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 37 straipsnio 6 dalimi ir Neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. V-342 „Dėl Neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo metodikos patvirtinimo“, 3 punktu, Kaišiadorių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
Patvirtinti Kaišiadorių rajono savivaldybės neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Kaišiadorių rajono savivaldybės tarybos
2020 m. rugpjūčio 27 d. sprendimu Nr. V17E-215
KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO IR JO TEIKĖJŲ VEIKLOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kaišiadorių rajono savivaldybės neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato neformaliojo vaikų švietimo ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo mokyklų, kitų neformaliojo vaikų švietimo teikėjų (įstaigų, įmonių, laisvųjų mokytojų, organizacijų, taip pat valstybės narės juridinių asmenų ar kitų organizacijų ar jų padalinių, įsteigtų Lietuvos Respublikoje, kurių neformalusis vaikų švietimas nėra pagrindinė veikla) (toliau – NVŠ teikėjai) veiklos įsivertinimo ir išorinio vertinimo organizavimą ir vykdymą.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Išorinis vertinimas – formuojamasis vykstančių procesų vertinimas, teikiantis informaciją NVŠ teikėjų veiklai koreguoti ir jos rezultatams gerinti. Išorinis vertinimas remiasi NVŠ teikėjo atliktu veiklos kokybės įsivertinimu.
2.2. Išorinio vertinimo grupė – vertintojų grupė konkretaus NVŠ teikėjo veiklos kokybei vertinti, kurios dydis priklauso nuo vertinamų NVŠ teikėjų skaičiaus. Jai vadovauja paskirtas grupės vadovas.
2.3. NVŠ išorės vertintojas – asmuo, nustatyta tvarka įgijęs neformaliojo vaikų švietimo kokybės vertinimo kompetenciją neformaliojo vaikų švietimo vertintojų mokymuose ir vykdantis išorinį vertinimą.
2.4. Vertinimo sritis – vertinamas NVŠ teikėjo veiklos aspektas, kurį sudaro į temas suskirstyti veiklos rodikliai.
3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme vartojamas sąvokas.
4. NVŠ įsivertinimas ir išorinis vertinimas vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu, kitais neformalųjį vaikų švietimą reglamentuojančiais teisės aktais ir šiuo Aprašu.
II SKYRIUS
NVŠ teikėjų veiklos įsivertinimo vykdymas
6. NVŠ teikėjų veiklos įsivertinimo tikslas – padėti neformaliojo vaikų švietimo teikėjams užtikrinti neformaliojo vaikų švietimo programų kokybę (toliau – NVŠ programos), kurti ir plėtoti NVŠ programų kokybės kultūrą, didinant jų įvairovę ir dalyvaujančių jose vaikų skaičių.
7. NVŠ veiklos įsivertinimas vykdomas šiose srityse: ugdymo pasiekimai ir pažanga, ugdymo organizavimas, ugdymo aplinka, lyderystė ir vadyba.
8. NVŠ teikėjai veiklos įsivertinimą atlieka kiekvienais metais iki birželio 1 d. pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą. Pirmą kartą NVŠ veiklos įsivertinimą rekomenduojama atlikti pagal visus kokybės rodiklius. Vertinant kiekvienais kitais metais, gali būti atliekamas vienos ar kelių sričių veiklos įsivertinimas. Neformaliojo vaikų švietimo ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo mokyklų įsivertinimo sritis pasirenka mokyklos taryba.
III SKYRIUS
NVŠ TEIKĖJŲ IŠORINIO VERTINIMO ORGANIZAVIMAS IR VYKDYMAS
9. Išorinio vertinimo tikslas – skatinti NVŠ teikėjus tobulėti siekiant geresnės ugdymo(si) kokybės ir geresnių mokinių pasiekimų.
10. Išorinio vertinimo uždaviniai:
10.1. nustatyti stipriuosius ir tobulintinus NVŠ veiklos aspektus, turinčius įtakos mokinių pasiekimams;
10.3. skatinti NVŠ teikėjų įsivertinimą, jų bendruomenių susitarimus dėl veiklos kokybės sampratos, kokybės įsivertinimo ir gerinimo;
11. NVŠ išorinio vertinimo sritys: pasiekimai ir pažanga, ugdymo organizavimas, ugdymo aplinka, lyderystė ir vadyba. Jos vertinamos pagal veiklos kokybės rodiklių įsivertinimo ir išorinio vertinimo rezultatų formą (1 priedas). Kiekviena vertinimo sritis išreiškiama 3 lygiais (aukštas / vidutiniškas / žemas).
12. NVŠ išorės vertintojai vadovaujasi Išorės vertintojų etikos principais, nustatytais Aprašo 2 priede.
13. Išorinis NVŠ ir jo teikėjų vertinimas vykdomas po teikėjų įsivertinimo, kas 5-eri metai, remiantis Aprašo 1 priedu.
14. Pirmą kartą NVŠ išorinis vertinimas atliekamas pagal visus Aprašo 1 priede nurodytus kokybės rodiklius. Vertinant pakartotinai, gali būti atliekamas vienos ar kelių sričių NVŠ išorinis vertinimas ar vertinama pagal tikslingai pasirinktus rodiklius.
15. Išorinio vertinimo organizavimas:
16. NVŠ išorinį vertinimą organizuoja Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyrius (toliau – Skyrius).
17. Skyrius, organizuodamas išorinį vertinimą, atlieka šias funkcijas:
17.1. parengia NVŠ teikėjų išorinio vertinimo planą ir jį iki spalio 20 d. paskelbia savivaldybės tinklalapyje bei numato finansavimą;
17.2. iš savivaldybės specialistų, NVŠ konsultantų, švietimo įstaigų atstovų sudaro 3–5 narių išorinio vertinimo grupę (toliau – Vertinimo grupė), kurioje bent vienas narys (grupės vadovas) yra išorės vertintojas, įgijęs NVŠ vertinimo kompetencijų NVŠ vertintojų mokymuose; vertinant mokyklas, vykdančias formalųjį švietimą papildančio ugdymo programas, į vertinimo grupę gali būti įtraukiami asmenys, turintys vertinamos NVŠ programos krypties išsilavinimą;
17.3. paskiria asmenį, kuris atlieka išorinio vertinimo koordinatoriaus funkciją. Paskirtas asmuo ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki išorinio vertinimo pradžios Vertinimo grupės nariams elektroniniu paštu išsiunčia vertinamo NVŠ teikėjo parengtą veiklos kokybės įsivertinimo medžiagą, derina vertinamojo vizito laiką, darbo sąlygas, padeda organizuoti susitikimus su atrinktomis grupėmis ir pan. Šis asmuo gali būti ir Vertinimo grupės nariu, t. y. atlikti tiek išorinio vertinimo koordinatoriaus, tiek Vertinimo grupės nario funkcijas;
17.4. NVŠ teikėjų, kurių veiklos kokybė įvertinta, sąrašą ir kiekvieno NVŠ teikėjo kokybės vertinimo išvadas pagal Aprašo 3 priedą per 10 darbo dienų pateikia Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centrui;
17.5. analizuoja NVŠ teikėjų išorinio vertinimo ataskaitas, atrenka ir fiksuoja informaciją apie NVŠ teikėjų gerąją patirtį, inicijuoja jos sklaidą;
18. Vertinimo grupė:
18.3. NVŠ kokybės išorinio vertinimo rezultatus fiksuoja Aprašo 1 priede nustatytoje formoje ir su projektu supažindina NVŠ teikėją. Paskutinę vertinimo dieną NVŠ teikėjui ir vertinamo NVŠ teikėjo bendruomenei pristato vertinimo grupės pirmines išvadas – ne mažiau kaip 5 NVŠ teikėjo stipriuosius ir ne daugiau kaip 3 tobulintinus veiklos aspektus.
19. Per 10 darbo dienų po vizito pabaigos Vertinimo grupės vadovas NVŠ teikėjui ir Skyriui pateikia užpildytą Aprašo 1 priedą, NVŠ teikėjo kokybės vertinimo išvadą, parengtą pagal Aprašo 3 priedą (ne mažiau kaip 5 stipriuosius veiklos aspektus ir ne daugiau kaip 3 tobulintinus veiklos aspektus), ir siūlymus NVŠ teikėjui NVŠ kokybei gerinti; jei reikia, siūlo Skyriui numatyti pagalbos priemones, padėsiančias NVŠ teikėjui gerinti veiklos kokybę.
20. Išorinio vertinimo metu analizuojami NVŠ teikėjų veiklos kokybės įsivertinimo ir kiti pateikti dokumentai, vykdomi pokalbiai su vaikais, tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, vadovais. Ugdymo procesas stebimas tuo atveju, jei Vertinimo grupės išvados nesutampa su NVŠ teikėjų veiklos kokybės įsivertinimo išvadomis. Sprendimą dėl ugdymo proceso stebėjimo priima Vertinimo grupė. Ugdymo proceso stebėjimo metu surinkti duomenys fiksuojami protokole, nurodant tikslą ir rezultatus (išvadas).
21. NVŠ teikėjas:
21.4. susipažinęs su išorinio vertinimo rezultatų projektu, gali pateikti bendruomenės komentarus Vertinimo grupės vadovui;
21.6. įstaigos interneto svetainėje viešai skelbia informaciją apie atliktą išorinį vertinimą, kokybės vertinimo išvadas pagal Aprašo 3 priedą;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Kiti NVŠ teikėjai – įstaigos, įmonės, laisvieji mokytojai, organizacijos, kuriems neformalusis švietimas nėra pagrindinė veikla – vertinami pagal Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytą tvarką.
23. NVŠ teikėjas, kurio savininkė (viena iš dalininkų) nėra valstybė ar savivaldybė, į NVŠ teikėjų išorinio vertinimo planą gali būti įtraukiamas Skyriaus siūlymu arba savininko prašymu.
24. Išoriniam vertinimui organizuoti ir vykdyti naudojamos savivaldybės biudžeto ar kitų teisės aktų nustatyta tvarka numatytos lėšos.
Kaišiadorių rajono savivaldybės neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Neformaliojo vaikų švietimo kokybės rodiklių įsivertinimo ir išorinio vertinimo rezultatų pildymo forma)
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO KOKYBĖS RODIKLIŲ ĮSIVERTINIMO IR IŠORINIO VERTINIMO REZULTATAI
Rodiklis
|
Rodiklio aspektai |
Rodiklio įsivertinimo/vertinimo pagrindimas |
|
I. UGDYMO PASIEKIMŲ IR PAŽANGOS SRITIS |
|||
1. Ugdymosi tikslai, pasiekimai ir jų vertinimas*
|
1.1. Ugdoma vaikų bendroji ir dalykinė (profesinė) kompetencija. 1.2. Vaikai ir tėvai žino planuojamus ugdymo tikslus. 1.3. Teikėjas naudoja individualios vaiko pažangos, pasiekimų atpažinimo ir pažangos vertinimo sistemą. 1.4. Vaikui, baigusiam neformaliojo vaikų švietimo programą, išduodamas pažymėjimas, kuriame nurodomos jo įgytos kompetencijos rūšys. |
(Įsivertinimo pagrindimas) Lygių paaiškinimai: aukštas – geras, puikus, pasižymintis dideliu kiekiu, intensyvus; vidutiniškas – turintis tam tikrų ypatybių nei daug, nei mažai; žemas – prastas, menkas, nedidelio kiekio, nepasiekiantis įprasto lygio. |
|
(Vertinimo pagrindimas) |
|||
2. Asmenybės augimas, siejant ugdymą su gyvenimu* |
2.1. Vaikas geba išsikelti asmeninius tikslus, įgyja naujų gebėjimų bei vertybinių nuostatų. 2.2. Ugdymo procesas planuojamas taip, kad vaikas galėtų pasidžiaugti savo pasiekimais, gebėtų įveikti nesėkmes. |
|
|
|
|||
3. Grįžtamasis ryšys* |
3.1. Teikėjas reguliariai planuoja ir vykdo refleksijas su vaiku apie ugdymo(si) eigą, pasiekimus bei pažangą. 3.2. Teikėjas reguliariai aptaria vaiko ugdymo(si) eigą, pasiekimus bei pažangą su tėvais (globėjais/rūpintojais) |
|
|
|
|||
II. UGDYMO ORGANIZAVIMO SRITIS |
|||
4. Mokytojo kvalifikacija ir nuolatinis tobulėjimas* |
1. 4.1. Mokytojų kvalifikacija atitinka teisės aktuose numatytus reikalavimus. 4.2. Mokytojai tikslingai tobulina bendrąją ir specialiąją (dalykinę ir didaktinę) kompetenciją. |
|
|
|
|||
5. Veiklos prieinamumas
|
5.1. Nuolat vertinamas ugdymo paslaugų poreikis, koreguojama paslaugų pasiūla, užtikrinamas jų teritorinis prieinamumas. 5.2. Sudarytos ugdymo galimybės vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, socialinę atskirtį patiriantiems ar rizikos grupės vaikams. 5.3. Taikoma aiški ir lanksti paslaugų kainodara. 5.4. Reguliariai atnaujinama ir pateikiama išsami informacija apie teikiamas švietimo paslaugas. |
|
|
|
|||
6. Ugdymo programa ir ugdymo planas* |
6.1. Ugdymo programa/planas yra nuosekli/-us ir logiška/-as, parengta vadovaujantis teisės aktais. 6.2. Ugdymo programos/planai atnaujinamos/-i ar koreguojamos/-i atsižvelgiant į kintančius poreikius. 6.3. Ugdymo programoje/plane numatytoje veikloje vyrauja aktyvūs (įtraukiantys) ugdymo metodai. |
|
|
|
|||
7. Personalo vadyba |
7.1. Mokytojų kaita vykdoma tiek, kiek būtina užtikrinti ugdymo poreikius. 7.2. Aiški mokytojų pavadavimo, darbuotojų paieškos ir įdarbinimo tvarka ir procedūros. 7.3. Veikia darbuotojų motyvavimo ir kvalifikacijos tobulinimo skatinimo sistema, sudaromos sąlygos nuolat ugdyti mokytojų bendrąją kompetenciją. 7.4. Veikia mechanizmai, užtikrinantys personalo patirties perdavimą ir potencialo panaudojimą. 7.5. Įstaigoje darbuotojai jaučiasi gerai, mikroklimatas teigiamas |
|
|
|
|||
8.Bendradarbiavimas ir bendravimas |
8.1. NVŠ teikėjai įtraukia bendruomenę, ypač tėvus (globėjus, rūpintojus), į veiklos planavimą. 8.2. NVŠ teikėjas yra atviras bendradarbiavimui su kitais partneriais. 8.3. Kartu su bendruomenės nariais nustatomas ugdymo priemonių, edukacinės aplinkos kūrimo poreikis. 8.4. Bendruomenė turi galimybę vertinti ugdymo paslaugų kokybę ir teikti pasiūlymus jai užtikrinti. |
|
|
|
|||
9. Ugdymo individualizavimas* |
9.1. Mokytojas skatina ugdytinius išsikelti asmeninius tikslus ir atpažinti pažangą jų siekiant. 9.2. NVŠ teikėjas turi, vykdo, pritaiko programas, pritaikytas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams. 9.3. Ugdymo procesas yra individualizuotas ir lankstus, esant tam tikroms situacijoms gali vykti ne pagal išankstinį planą, tačiau veiklos dera su planuotu turiniu. |
|
|
|
|||
III. UGDYMO(SI) APLINKOS SRITIS |
|||
10. Fizinė ugdymo(si) aplinka ir priemonės* |
10.1. Ugdymo erdvės yra saugios. 10.2. NVŠ teikėjas turi ugdymo programų specifikai pritaikytą aplinką. Jei patalpose vykdomos kelios programos, erdvės lengvai pritaikomos pagal programos specifiką. 10.3. Ugdymui organizuoti turima reikalinga įranga ir priemonės, kurios atitinka programos turinį ir ugdytinių amžių. 10.4. Patalpos pritaikytos mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. 10.5. Įrengtos poilsio ir bendravimo zonos. 10.6. Vaikai patys dalyvauja kuriant ugdymo aplinką. |
|
|
|
|||
11. Psichologinė aplinka* |
11.1. Kuriama ir palaikoma vaiko emocinį ir intelektualinį ugdymą skatinanti aplinka. 11.2. Vaikų, mokytojų ir vadovų tarpusavio santykiai grindžiami pagarba ir pasitikėjimu. 11.3. Vaikas turi galimybę rodyti iniciatyvą, jaučiasi saugus ir pasitikintis savimi bei kitais, gali išreikšti savo nuomonę. |
|
|
|
|||
IV. LYDERYSTĖS IR VADYBOS SRITIS |
|||
12. Vizija, misija, tikslai |
12.1. Teikėjo misija, vizija, filosofija ir tikslai atliepia nacionalinius ir savivaldybės strateginius dokumentus bei teisės aktus, reglamentuojančius NVŠ nuostatas. 12.2. Darbuotojai žino veiklos tikslus, pripažįsta ir prisiima atsakomybę už jų įgyvendinimą. |
|
|
|
|||
13. Duomenimis grįstas sprendimų priėmimas |
13.1. Tyrimų, anketų, į(si)vertinimo ir kt. duomenys naudojami veikloje, remiantis jais tobulinamos ir kuriamos naujos ugdymo programos, gerinama jų kokybė. 13.2. Duomenys naudojami tobulinant NVŠ teikėjo strategiją, metinius veiklos ir ugdymo planus. 13.3. NVŠ teikėjo biudžetas ir materialiniai ištekliai tvarkomi skaidriai ir tikslingai, laikantis teisės aktų nustatytų reikalavimų. |
|
|
|
Pastaba.*(Žvaigždute) pažymėti rodikliai yra privalomi, kiti – pasirenkami.
___________________
Kaišiadorių rajono savivaldybės neformaliojo vaikų
švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos
aprašo
2 priedas
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO KOKYBĖS
IŠORĖS VERTINTOJŲ ETIKOS PRINCIPAI
1. Išorės vertintojai savo pareigas atlieka sąžiningai, savo vertinimus grindžia faktais, vengia nepagrįsto faktų interpretavimo.
2. Išorės vertintojai nešališki ir objektyvūs, jų vertinimo ataskaitoje pateikiamos tiek stipriosios, tiek silpnosios vertinamo NVŠ teikėjo pusės.
4. Išorės vertintojų priimti, užfiksuoti ir ataskaitoje pateikti vertinimai priimami kolektyviai, bendrai susitarus, neišskiriant kurio nors vieno nario nuomonės.
5. Išorės vertintojai išlaiko pagarbą žmogui ir jo pasirinkimams religiniais, rasiniais, nacionaliniais, socialinės padėties ir kitais panašiais klausimais; susilaiko nuo savo nuomonės reiškimo viešai apie konkrečių NVŠ teikėjų išorinio vertinimo eigą ir rezultatus.
6. Išorės vertintojai vengia viešų ir privačių interesų konflikto, neatstovauja savo, savo šeimos, giminaičių, draugų ir kitų asmenų interesams, vertindami konkretų NVŠ teikėją. Jei dėl išorės vertintojų ir vertinamo NVŠ teikėjo buvusios ar esamos veiklos galimas interesų konfliktas, jie privalo nurodyti savo ir asmenų, susijusių su jais santuokos, artimosios giminystės ryšiais, interesus ir atvejus.
7. Išorės vertintojai pirmiausia paiso vertinamo NVŠ teikėjo interesų ir stengiasi sumažinti išorinio vertinimo proceso sukeliamą įtampą.
8. Išorės vertintojai saugo visų duomenų konfidencialumą, o visą vertinimo metu gautą medžiagą ir informaciją naudoja tik vertinimo tikslais ir neskleidžia jos nei vertinamo NVŠ teikėjo atstovams, nei kitiems suinteresuotiems asmenims.
Kaišiadorių rajono savivaldybės neformaliojo vaikų švietimo
ir jo teikėjų tvarkos aprašo
3 priedas
(Neformaliojo vaikų švietimo teikėjo kokybės vertinimo išvados forma)
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO TEIKĖJO KOKYBĖS VERTINIMO
IŠVADA
(Visas švietimo teikėjo pavadinimas)
Stiprieji veiklos rodikliai ir/ar jų aspektai
|
Tobulintini veiklos rodikliai ir/ar jų aspektai |
1.
|
1. |
2.
|
2. |
3.
|
3. |
4.
|
|
5.
|
|
____________________________