KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS MERAS
POTVARKIS
DĖL KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2024 m. rugsėjo 10 d. Nr. M-525
Kelmė
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 25 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos 15 straipsnio 3 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. 1317 „Dėl Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo įgyvendinimo“ patvirtintu Ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų sudarymo, darbo organizavimo, sušaukimo tvarkos, uždavinių ir funkcijų tvarkos aprašu:
1. T v i r t i n u Kelmės rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatus (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Kelmės rajono savivaldybės mero 2023 m. birželio 22 d. potvarkį Nr. M-150 „Dėl Kelmės rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatų patvirtinimo“.
Šis potvarkis gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Regionų apygardos administraciniam teismui.
PATVIRTINTA
Kelmės rajono savivaldybės
mero 2024 m. rugsėjo 10 d.
potvarkiu Nr. M-525
kelmės RAJONO SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO nuostatai
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kelmės rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Kelmės rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro (toliau – Operacijų centras, ESOC ) sudėtį, tikslus, funkcijas, teises, darbo organizavimo ir sušaukimo tvarką.
2. Operacijų centras sudaromas iš valstybės ir (ar) Kelmės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojo darbuotojų.
3. Operacijų centras koordinuoja ekstremaliųjų situacijų prevenciją, organizuoja ir koordinuoja įvykių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymą, jų padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, pagal kompetenciją organizuoja gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą.
4. Pagrindiniai Operacijų centro steigimo tikslai – pasirengti greitai ir efektyviai valdyti savivaldybės teritorijoje gresiantį ir (ar) susidariusį ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją bei šalinti jos padarinius Savivaldybės civilinės saugos pajėgomis ir naudojant turimus arba iš kitų savivaldybių pasitelktus materialinius išteklius.
5. Operacijų centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymu, šiais Nuostatais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais civilinės saugos sistemos veiklą.
6. Operacijos centro priimti sprendimai, reikalingi ekstremaliųjų situacijų prevencijai koordinuoti, gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai situacijai valdyti, privalomi visoms valstybės ir Savivaldybės institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams, esantiems savivaldybės teritorijoje.
II SKYRIUS
OPERACIJŲ CENTRO UŽDAVINIAI IR funkcijos
7. Operacijų centras įgyvendina šiuos uždavinius:
7.1. užtikrina Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nustatytų Operacijų centro veiklos tikslų įgyvendinimą pagal priskirtą kompetenciją;
8. Operacijų centras, įgyvendindamas jam nustatytus uždavinius, vykdo šias funkcijas:
8.1. teikia pasiūlymus ūkio subjektų, kuriuose privaloma sudaryti Operacijų centrą, vadovams ar jų įgaliotiems asmenims, veiklos vykdytojo vadovui dėl sprendimų, reikalingų ekstremaliųjų situacijų prevencijai vykdyti, pasirengimui ekstremaliosioms situacijoms organizuoti;
8.2. Savivaldybės mero pavedimu koordinuoja ūkio subjektų, veiklos vykdytojų, kuriuose yra sudarytas Operacijų centras, ekstremaliųjų situacijų valdymo planų, krizių ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių, veiklų ir (ar) projektų rengimą, teikia pasiūlymus ūkio subjekto vadovui, Savivaldybės merui dėl šiame papunktyje nurodytų planų, prevencijos priemonių, veiklų ir (ar) projektų rengimo;
8.3. vykdo krizių ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių, veiklų ir (ar) projektų įgyvendinimo stebėseną;
8.4. organizuoja Vyriausybės skiriamų valstybinių pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms, ekstremaliųjų situacijų prevencijos, reagavimo į ekstremaliąsias situacijas ir jų padarinių šalinimo užduočių vykdymą;
8.5. teikia pasiūlymus Savivaldybės merui dėl tarpusavio pagalbos planų dėl materialinių išteklių pateikimo ir gyventojų evakavimo sudarymo su kitų savivaldybių institucijomis ir įstaigomis;
8.6. teikia pasiūlymus valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų vadovams dėl pagalbos sutarčių sudarymo su savanoriais, tarptautinėmis humanitarinėmis organizacijomis ar nevyriausybinėmis organizacijomis (toliau – NVO) pagal Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 17 straipsnio 2 dalį;
8.7. organizuoja kitų krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų sprendimų ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais įgyvendinimą;
8.9. renka, analizuoja ir vertina informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, ekstremaliąją situaciją, prognozuoja jų eigą ir mastą ir rengia jų vystymosi prognozes bei planuoja priemones, siekdamas laiku reaguoti į galimas naujas grėsmes;
8.10. pagal kompetenciją teikia pasiūlymus Savivaldybės merui dėl savivaldybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo ar atšaukimo, Operacijų vadovo skyrimo, valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo būtinybės;
8.11. teikia pagalbą Savivaldybės merui organizuojant gyventojų, valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, informuoja gyventojus apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, ekstremaliąją situaciją, galimus jų padarinius, šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo jų būdus, siekdamas išvengti galimos žalos ar ją sušvelninti;
8.12. su kitais operacijų centrais keičiasi informacija, reikalinga įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos eigos analizei ir vertinimui atlikti;
8.13. atsižvelgdamas į ekstremaliosios situacijos sukeltą pavojų gyventojų gyvybei ar sveikatai, teikia Savivaldybės merui, valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ar veiklos vykdytojų vadovams pasiūlymus dėl gyventojų evakavimo poreikio;
8.14. teikia pasiūlymus Savivaldybės merui dėl žmogiškųjų ir materialinių išteklių, kurie gali būti panaudoti įvykiui, ekstremaliajam įvykiui ar ekstremaliajai situacijai likviduoti, jų padariniams šalinti, valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų, veiklos vykdytojų veiklai palaikyti ar atkurti, telkimo;
8.15. teikia krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų vadovams pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos pajėgų, materialinių išteklių panaudojimo ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;
8.17. teikia pasiūlymus valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų vadovams dėl gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, atlikimo užtikrinimo;
8.18. renka informaciją apie gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą, planuoja priemones, siekdamas laiku reaguoti į galimas grėsmes, kurios sutrikdytų gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų atlikimą;
III SKYRIUS
OPERACIJŲ CENTRO TEISĖS
9. Operacijų centras, vykdydamas jam pavestas funkcijas ir pareigas, turi teisę:
9.1. gauti iš valstybės ir Savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų veiklos vykdytojų išsamią informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, jų turimas civilinės saugos pajėgas ir materialinius išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotiniems darbams atlikti, ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti;
9.4. prireikus kviestis Lietuvos ūkio ir mokslo specialistus pavojingųjų objektų veiklos ekspertizei atlikti, avarijų bei stichinių nelaimių padarinių šalinimo darbų vykdymo technologijoms patikslinti ir darbams vykdyti;
IV SKYRIUS
OPERACIJŲ CENTRO SUDĖTIS IR JO STRŪKTURINIŲ GRUPIŲ FUNKCIJOS
10. Kelmės rajono savivaldybės operacijų centrą sudaro:
11. Operacijų centro darbui vadovauja Operacijų centro vadovas – Savivaldybės meras, kai jo nėra – vienas iš Operacijų centro narių Operacijų centro vadovo pavedimu.
12. Operacijų centro vadovas:
12.2. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja Operacijų centrui nustatytų uždavinių įgyvendinimą ir funkcijų vykdymą;
12.4. teikia pasiūlymus Krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų vadovams dėl Operacijų centro darbo organizavimo ir funkcijų vykdymo;
13. Operacijų centro Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos grupė:
13.2. prognozuoja ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos eigą, analizuoja ir vertina gresiančio ar susidariusio ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos pobūdį ir mastą, planuoja reikalingas civilinės saugos priemones bei veiksmus;
13.3. įvertina susidariusią situaciją ir suderinusi su Operacijų centro vadovu teikia Operacijų vadovui pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo gresiančio ar susidariusio ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;
13.4. organizuoja ir koordinuoja civilinės saugos pajėgų telkimą, gelbėjimo, paieškos, neatidėliotinus ir privalomuosius darbus, kurie atliekami likviduojant ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, jų padarinius, gelbstint gyventojus ir turtą, organizuojant evakuaciją;
14. Operacijų centro Informacijos valdymo ir visuomenės informavimo grupė:
14.1. renka ir registruoja informaciją apie ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, jų valdymą ir padarinių šalinimą;
14.2. surinktą, išanalizuotą ir įvertintą informaciją apie ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, suderinusi su Operacijų centro vadovu, perduoda Operacijų vadovui;
14.4. perduoda Operacijų vadovo sprendimus ir kitą aktualią informaciją civilinės saugos pajėgoms ir kitiems šios sistemos subjektams.
14.5. rengia visuomenei informaciją apie gresiantį ar susidariusį ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, galimus jų padarinius, apsisaugojimo nuo jų būdus;
15. Operacijų centro Materialinio techninio aprūpinimo grupė:
15.1. Operacijų vadovo nurodymu organizuoja būtinų materialinių išteklių, reikalingų ekstremaliajam įvykiui ar ekstremaliajai situacijai likviduoti, jų padariniams šalinti, Savivaldybės ir teritorinių valstybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ar ūkio subjektų veiklai palaikyti ir atkurti, telkimą;
16. Operacijų centro Administravimo ir elektroninių ryšių organizavimo bei palaikymo grupė:
16.1. užtikrina Operacijų centro darbo vietų nuolatinį aprūpinimą darbui reikalingomis priemonėmis, šio centro įrangos eksploatavimą ir techninę priežiūrą;
16.2. atsižvelgdama į ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos eigą ir prognozę, planuoja ir organizuoja Operacijų centro ryšių, duomenų perdavimo įrangos bei sistemų veiklą, užtikrina tinkamų ryšių sistemų būklę;
17. Operacijų centro Gyventojų evakavimo ir priėmimo koordinavimo grupė:
17.1. koordinuoja gyventojų evakavimo procedūras:
17.1.1. numato ir organizuoja savivaldybės transporto priemonių paskirstymą po gyventojų surinkimo punktus, šių transporto priemonių kolonų palydą, apsaugą ir informacijos apie gyventojų evakavimą teikimą visuomenei;
17.1.2. organizuoja gyventojų evakavimą, priėmimą, laikinų gyvenamųjų patalpų ir gyvybiškai būtinų paslaugų – gyventojų aprūpinimo maistu, geriamuoju vandeniu, medikamentais, švariais drabužiais, pirmosios ir skubios medicinos pagalbos ir kitų – gyvybiškai būtinų paslaugų, suteikimą;
V SKYRIUS
OPERACIJŲ CENTRO SUŠAUKIMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
19. Savivaldybės meras sušaukia Operacijų centrą šiais atvejais:
20. Operacijų centro narių sušaukimą vykdo Savivaldybės mero potvarkiu paskirtas Savivaldybės administracijos darbuotojas – Savivaldybės ESOC sekretorius (jo nesant – vienas iš Informacijos valdymo ir visuomenės informavimo grupės narių).
21. Operacijų centro darbo vieta – Kelmės rajono Savivaldybės administracinio pastato salė (Vytauto Didžiojo g. 58, Kelmė, II a.) ir įprastos darbo vietos. Operacijų centro vadovo sprendimu Operacijų centro nariams gali būti numatytos ir kitos, saugesnės nuo gyvybei ar sveikatai pavojingų veiksmų, patalpos.
22. Atsižvelgiant į ekstremaliosios situacijos atvejį (kai rekomenduojamas ribotas fizinis kontaktas), kitais nenumatytais atvejais – ESOC vadovo nurodymu, Operacijų centro narių darbas gali būti organizuojamas ir vykdomas nuotoliniu būdu (arba mišriuoju būdu, užtikrinant dalies ESOC narių dalyvavimo galimybes iš nuotolio).
23. Atsižvelgdamas į įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos mastą ir pobūdį, taip pat Operacijų centro tikslus, Operacijų centro vadovas:
24. Savivaldybės meras ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį šaukia Operacijų centro prevencinį arbą planinį posėdį. Į posėdį kviečiami Operacijų centro nariai pagal svarstomo prevencijos klausimo pobūdį. Posėdis laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip du trečdaliai minėtų grupių narių.
25. Operacijų centro nariui negalint dalyvauti posėdyje, į posėdį gali atvykti kitas, jį delegavusios institucijos ar struktūrinio padalinio įgaliotas atstovas.
27. Operacijų centro ar atskirų Operacijų centro grupių veikla, vykdant atskiras užduotis, yra organizuojama darbo dienomis nuo 8.00 iki 17.00 val.
28. Kai Operacijų centras sušaukiamas dėl Nuostatų 19.1, 19.2 ir 19.5 papunkčiuose nurodytų priežasčių, Operacijų centro nariai turi susirinkti:
28.1. darbo metu nedelsdami, bet ne vėliau kaip per pusvalandį nuo pranešimo apie Operacijų centro sušaukimą gavimo;
28.2. ne darbo metu, poilsio ir švenčių dienomis kaip galima greičiau arba per 2 valandas nuo pranešimo apie Operacijų centro sušaukimą gavimo, arba per Operacijų centro vadovo nustatytą laiką, kuris turi būti ne trumpesnis kaip 3 valandos;
29. Operacijų centro posėdžių protokolus pasirašo operacijų centro vadovas, ESOC sekretorius. ESOC posėdžių, įvykusių dėl ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos, protokolų, kuriuose siūloma skelbti savivaldybės lygio ekstremaliąją situaciją, kopijos ne vėliau kaip per 24 valandas nuo posėdžio pabaigos, kitų posėdžių protokolų kopijos – per 3 darbo dienas nuo posėdžio pabaigos, elektroniniu paštu pateikiamos Nacionaliniam krizių valdymo centrui ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui. Savivaldybės ESOC posėdžių protokolai skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30. Operacijų centro posėdžių protokolai ir kiti su Operacijų centro veikla susiję dokumentai tvarkomi laikantis Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintose Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėse nustatytų reikalavimų bei saugomi teisės aktų nustatyta tvarka.