VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL FINANSAVIMO LĖŠŲ, SKIRTŲ VIETINĖS REIKŠMĖS KELIAMS PRIŽIŪRĖTI, BŪKLEI GERINTI, TIESTI, PASKIRSTYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 27 d. Nr. T-X-517
Varėna
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 32 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 7 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalimi, Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų naudojimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimu Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“, Varėnos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Finansavimo lėšų, skirtų vietinės reikšmės keliams prižiūrėti, būklei gerinti, tiesti, paskirstymo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2022 m. kovo 29 d. sprendimą Nr. T-IX-926 „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų paskirstymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Varėnos rajono savivaldybės tarybos
2024 m. gruodžio 27 d. sprendimu
Nr. T-X-517
FINANSAVIMO LĖŠŲ, SKIRTŲ VIETINĖS REIKŠMĖS KELIAMS PRIŽIŪRĖTI, BŪKLEI GERINTI, TIESTI, PASKIRSTYMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Finansavimo lėšų, skirtų vietinės reikšmės keliams prižiūrėti, būklei gerinti, tiesti, paskirstymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Kelių priežiūros ir plėtros programos (toliau – KPPP) finansavimo bei kitų lėšų, skirtų Varėnos rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė), vietinės reikšmės keliams prižiūrėti, būklei gerinti, tiesti paskirstymo tvarką.
2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos kelių įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, kituose teisės aktuose. Vietinės reikšmės kelių būklė gerinama atliekant kelių rekonstrukcijos, kapitalinio ir paprastojo remonto darbus, diegiant saugaus eismo ir darnaus judumo priemones.
II SKYRIUS
VIETINĖS REIKŠMĖS KELIŲ OBJEKTŲ PRIORITETINĖS EILĖS SUDARYMAS
3. Vietinės reikšmės kelių objektų prioritetinės eilės (toliau – Prioritetinės eilės) sudaromos ne trumpesniam kaip trejų metų laikotarpiui, atsižvelgiant į numatomas skirti KPPP finansavimo lėšas.
4. Sudaromos šios Prioritetinės eilės:
4.4. Kelių, prie kurių būklės gerinimo bendrojo finansavimo prisideda fiziniai ir juridiniai asmenys;
5. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.1 papunktyje, įtraukiami keliai ar jų ruožai ilgesni kaip 200 m, esantys gyvenvietėse, su žvyro (grunto) danga. Šių objektų eiliškumas nustatomas pagal surinktus balus, kurie apskaičiuojami pagal formulę:
, kur
– tiesioginiai naudos gavėjai – nuolat šalia planuojamo asfaltuoti kelio gyvenanti šeima;
– tiesioginiai naudos gavėjai – šiltuoju laikotarpiu šalia planuojamo asfaltuoti kelio gyvenanti šeima;
– netiesioginiai naudos gavėjai – šeima, kuri gyvena toje vietovėje nuolat ir naudosis planuojamu asfaltuoti keliu;
– netiesioginiai naudos gavėjai – šeima, kuri gyvena toje vietovėje šiltuoju laikotarpiu ir naudosis planuojamu asfaltuoti keliu;
– planuojamos asfaltuoti kelio ilgis, km;
T, K, I – koeficientai.
Naudojami šie koeficientai:
– Tęstinumas (2, jeigu dalis Varėnos rajono nuosavybės teise priklausančio kelio yra išasfaltuota; kitu atveju – 1);
– Kompleksiškumas (jeigu kelias asfaltuojamas mieste – 2; jeigu kelias asfaltuojamas gyvenvietėje, turinčioje daugiau kaip 1 000 gyventojų arba seniūnijos centre – 1,5; jeigu kelias asfaltuojamas gyvenvietėje, turinčioje daugiau kaip 100 gyventojų – 1,2; kitu atveju – 1);
I – Intensyvumas (padidėjęs intensyvumas dėl verslo subjektų, visuomeninių objektų ar medienos vežėjų: 2 – jeigu smarkiai padidėjęs; 1,5 – jeigu vidutiniškai padidėjęs; 1,2 – jeigu minimaliai padidėjęs; kitu atveju – 1).
Duomenis rodikliams , , , apskaičiuoti teikia Savivaldybės administracijos seniūnijų seniūnai.
Jeigu šalutiniai keliai jungiasi su pagrindiniu keliu, kuris nėra išasfaltuotas, o šalutinio kelio balas yra didesnis už pagrindinio kelio balą, tai šie keliai traukiami kaip vienas objektas. Jų balas perskaičiuojamas, taikant šią formulę:
, kur
– pagrindinio kelio balas;
– šalutinių kelių balai;
– planuojamo asfaltuoti pagrindinio kelio ilgis, km;
– planuojamos asfaltuoti šalutinių kelių ilgis, km;
– planuojamų asfaltuoti kelių bendras ilgis (), km.
6. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.2 papunktyje, įtraukiami keliai ilgesni kaip 200 m, jungiantys gyvenvietes, su žvyro (grunto) danga. Šių objektų eiliškumas nustatomas pagal surinktus balus, kurie apskaičiuojami pagal formulę:
N/S*G*K+A+M+I+T+V, kur:
N – tiesioginiai naudos gavėjai (registruoti gyvenvietės ar jos dalies gyventojai). Kelio tiesioginiais naudos gavėjais skaitomi gyvenvietėse registruoti gyventojai, jeigu planuojamu asfaltuoti keliu jie naudojasi norėdami pasiekti Varėną, Vilnių, Alytų, Druskininkus ar seniūnijos centrą. Jeigu naudos gavėjai – kelių gyvenviečių gyventojai, tai N lygus šių gyvenviečių registruotų gyventojų sumai;
S – planuojamo asfaltuoti kelio ruožo ilgis, m;
G – koeficientas, nusakantis maršruto krypties pasirinkimo galimybes. Jeigu nėra galimybės pasirinkti kito maršruto asfaltuotu keliu, tai G=1. Jeigu yra galimybės pasirinkti kitą maršrutą asfaltuotu keliu, tai G=maršrutų ilgių skirtumas/(10*S). Maršrutų ilgiai skaičiuojami iki bendro susikirtimo;
K – krypties parinkimo koeficientas. K=K1+K2+K3+K4+K5, kur:
K1=0,4, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Varėną;
K2=0,3, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į seniūniją (Savivaldybės administracijos filialą);
K3=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Vilnių;
K4=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Alytų;
K5=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Druskininkus.
A, M, I, T, V – papildomi balai:
A=5, jeigu keliu vyksta vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo kelių transporto eismas, kitu atveju A=0;
M=5, jeigu keliu važiuoja mokykliniai autobusai, kitu atveju M=0;
I – intensyvumo papildomas balas. Jis skiriamas tada, kai dėl poilsiautojų ar šalia kelio esančio objekto yra padidėjęs eismo intensyvumas. Jeigu intensyvumas yra padidėjęs periodiškai dėl šalia esančių ežerų ar kitų rekreacinių objektų, tai I=5. Jeigu intensyvumas yra smarkiai padidėjęs šiltuoju laikotarpiu dėl šalia esančių rekreacinių objektų, baidarių nuomos teikiamų paslaugų, tai I=10. Jeigu intensyvumas yra smarkiai padidėjęs visus metus, tai I=15;
T – tęstinumas. T=30, jeigu kelias iš abiejų pusių jungia asfaltuotus ruožus, T=15, jeigu kelias iš vienos pusės jungia asfaltuotus ruožus, T=0, jeigu kelias nejungia asfaltuotų ruožų;
V=10, jeigu keliu intensyviai važiuoja medienos vežėjai, V=5, jeigu kelias yra naudojamas medienos vežėjų, V=0, jeigu kelias nėra naudojamas medienos vežėjų.
Duomenis rodikliams N, V apskaičiuoti teikia Savivaldybės administracijos seniūnijų seniūnai.
7. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.3 papunktyje, įtraukiami blogos būklės keliai ar jų ruožai ilgesni kaip 200 m su asfalto danga. Šių objektų eiliškumas nustatomas pagal dangos būklę. Pirmiausia į eilę traukiami visai susidėvėję keliai ar jų ruožai, kurių neįmanoma remontuoti užtaisant duobes. Šie objektai į eilę traukiami pagal eismo intensyvumą. Po jų į eilę traukiami keliai, kuriuose yra didžiausias suremontuotas plotas. Šie objektai į eilę traukiami pagal santykį užtaisytų duobių su tvarkomo ruožo plotu. Šios eilės objektų eiliškumas nustatomas kiekvienai seniūnijai atskirai. Seniūnijos šiems darbams vykdyti naudoja lėšas, paskirstytas pagal Aprašo 19 punktą.
8. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.4 papunktyje, įtraukiami keliai ar jų ruožai ilgesni kaip 200 m, prie kurių darbų bendrojo finansavimo planuojama prisidėti privačiomis fizinių ir (ar) juridinių asmenų lėšomis. Jų eiliškumas nustatomas pagal rašto, kuriame buvo įsipareigota prisidėti prie statybos darbų ne mažesne suma, kuri nurodyta 2019 m. rugpjūčio 27 d. sprendime Nr. T-IX-129 „Dėl Kelių ir kelių statinių projektavimo, statybos, rekonstravimo ir taisymo (remonto) darbų organizavimo, kai prisidedama privačiomis lėšomis, tvarkos aprašo patvirtinimo ir prioriteto nustatymo kelio ir kelio statinio projektavimo ir statybos darbams“, pateikimo datą.
9. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.5 papunktyje, įtraukiami ilgesni kaip 1 km keliai su žvyro (grunto) danga, kurie nėra įtraukti į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.1, 4.2, 4.4 ir 4.6 papunkčiuose. Vykdant kelio, įtraukto į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.5 papunktyje, būklės gerinimo darbus atliekami šie darbai: kelio (kelio ruožo) konstrukcijos sustiprinimo ne mažesniu kaip 10 cm storio žvyro sluoksniu, griovių ir pralaidų įrengimo. Šių objektų eiliškumas nustatomas pagal surinktus balus, kurie apskaičiuojami pagal formulę:
N/S*K+A+M+I+B+V, kur:
N – tiesioginiai naudos gavėjai (registruoti gyvenvietės ar jos dalies gyventojai). Kelio tiesioginiais naudos gavėjais skaitomi gyvenvietėse registruoti gyventojai, jeigu planuojamu remontuoti keliu jie naudojasi norėdami pasiekti Varėną, Vilnių, Alytų ar seniūnijos centrą. Jeigu naudos gavėjai kelių gyvenviečių gyventojai, tai N lygus šių gyvenviečių registruotų gyventojų sumai;
S – planuojamo remontuoti kelio ruožo ilgis, m;
K – krypties parinkimo koeficientas. K=K1+K2+K3+K4+K5, kur:
K1=0,4, jei planuojamu remontuoti keliu gyventojai važiuoja į Varėną;
K2=0,3, jei planuojamu remontuoti keliu gyventojai važiuoja seniūniją (Savivaldybės administracijos filialą);
K3=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Vilnių;
K4=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Alytų;
K5=0,1, jei planuojamu asfaltuoti keliu gyventojai važiuoja į Druskininkus.
A, M, I, B, V – papildomi balai:
A=5, jeigu keliu vyksta vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo kelių transporto eismas, kitu atveju A=0;
M=5, jeigu keliu važiuoja mokykliniai autobusai, kitu atveju M=0;
I – intensyvumo papildomas balas. Jis skiriamas tada, kai dėl poilsiautojų ar šalia kelio esančio objekto yra padidėjęs eismo intensyvumas. Jeigu intensyvumas yra padidėjęs periodiškai dėl šalia esančių ežerų ar kitų rekreacinių objektų, tai I=5. Jeigu intensyvumas yra smarkiai padidėjęs šiltuoju laikotarpiu dėl šalia esančių rekreacinių objektų, baidarių nuomos teikiamų paslaugų, tai I=10. Jeigu intensyvumas yra smarkiai padidėjęs visus metus, tai I=15;
B – Kelio būklė. B=20, jeigu kelio būklė bloga, reikalinga nuolatinė kelio priežiūra; B=10, jeigu kelio būklė vidutinė; B=0, jeigu kelio būklė gera, reikalinga minimali kelio priežiūra;
V=20, jeigu keliu intensyviai važiuoja medienos vežėjai, V=10, jeigu kelias yra naudojamas medienos vežėjų, V=0, jeigu kelias nėra naudojamas medienos vežėjų.
Duomenis rodikliams N, B, V apskaičiuoti teikia Savivaldybės administracijos seniūnijų seniūnai.
Šios eilės objektų eiliškumas nustatomas kiekvienai seniūnijai atskirai. Seniūnijos šiems darbams vykdyti naudoja lėšas, paskirstytas pagal Aprašo 19 punktą.
10. Į Prioritetinę eilę, nurodytą 4.6 papunktyje, įtraukiami Savivaldybei svarbūs objektai. Šių objektų eiliškumą nustato Savivaldybės taryba atsižvelgdama į objekto svarbą, vertindama naudos gavėjų skaičių.
11. Objektai į Prioritetinę eilę įtraukiami laikantis Aprašo 5–10 punktuose nustatyto eiliškumo. Eiliškumo nesilaikyti galima tik šiais išimtinais atvejais:
11.1. objekto statybos darbų pirkimo procedūros ir (arba) darbai pradėti iki naujos prioritetinės eilės sudarymo;
11.2. nėra parengtas kelio būklės gerinimo techninis projektas arba gautas statybą leidžiantis dokumentas, kai šie dokumentai būtini;
11.5. susisiekimo komunikacijų objekto būklę tikslingiau yra gerinti iš tikslinio finansavimo šaltinio ar programos lėšų;
11.6. planuojamo atnaujinti susisiekimo komunikacijų objekto ribos patenka į privataus žemės sklypo ribas;
12. Prioritetinėse eilėse nurodomas objekto pavadinimas, planuojami įgyvendinimo metai, pastabos apie objektą. Sudarytos prioritetinės eilės teikiamos tvirtinti Savivaldybės tarybai.
13. Prioritetinės eilės atnaujinamos, tikslinamos ir papildomos vadovaujantis Aprašo 3–12 punktų nuostatomis. Prioritetinės eilės keičiamos atsiradus poreikiui:
13.2. atsiranda poreikis įtraukti papildomus objektus (atsiradus naujiems Savivaldybei svarbiems objektams, vykdant inžinerinių tinklų statybos darbus, kai yra tikslinga kartu vykdyti ir susisiekimo infrastruktūros atnaujinimo darbus, nustačius statinio avarinę būklę, kitų svarbių priežasčių);
III SKYRIUS
LĖŠŲ NAUDOJIMAS IR PASKIRSTYMAS
15. KPPP programos finansavimo lėšas, skirtas Savivaldybei, naudoja Savivaldybės administracija Savivaldybės valdomam vietinės reikšmės kelių tinklui plėsti ir užtikrinti, kad šis tinklas veiktų.
16. Finansavimo sutartis dėl KPPP programos finansavimo pasirašo ir objektų sąrašus tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo. Į sudaromus objektų sąrašus traukiami susisiekimo infrastruktūros objektai, kurie yra įrašyti į Prioritetines eiles.
17. Sudarant KPPP objektų sąrašą turi būti laikomasi šių principų:
17.1. ne mažiau kaip 50 procentų KPPP finansavimo lėšų numatoma vietinės reikšmės keliams tiesti, rekonstruoti, remontuoti;
17.2. ne mažiau kaip 10 procentų KPPP finansavimo lėšų numatoma saugaus eismo priemonėms ir darnaus judumo priemonėms vietinės reikšmės keliuose įrengti;
18. Savivaldybės gautos lėšos nuo pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką vietinės reikšmės viešųjų kelių priežiūrai ir taisymui (remontui) paskirstomos taip:
18.1. ne mažiau kaip 50 proc. seniūnijoms vietinės reikšmės viešųjų kelių priežiūrai ir paprastajam remontui;
19. Savivaldybės administracijos direktorius KPPP finansavimo ir Savivaldybės biudžeto lėšas, nurodytas 17.3 ir 18.1 papunkčiuose, seniūnijų susisiekimo komunikacijų objektams prižiūrėti ir paprastajam remontui atlikti paskirsto vadovaudamasis šiais principais:
19.1. vietinės reikšmės keliams prižiūrėti ir remontuoti: 50 proc. sumos – proporcingai pagal seniūnijų teritorijose registruotų gyventojų skaičių, 50 proc. sumos – pagal seniūnijoje esančių ir Savivaldybei priklausančių kelių ilgį;
19.2. šaligatviams ir takams prižiūrėti ir remontuoti: 50 proc. sumos – proporcingai pagal teritorijose, kuriose yra šaligatviai ir takai, registruotų gyventojų skaičių, 50 proc. sumos – pagal seniūnijoje esančių ir Savivaldybei priklausančių šaligatvių ir takų ilgį;
19.3. valstybinėje ir Savivaldybės valdomoje žemėje esančioms daugiabučių namų gyventojų automobilių stovėjimo aikštelėms prižiūrėti ir remontuoti paskirstomos pagal seniūnijų prižiūrimų automobilių stovėjimo aikštelių plotą;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Teikiant paraiškas finansavimui gauti iš kitų finansavimo šaltinių ar programų vadovaujamasi pagal šį Aprašą sudaryta Prioritetine eile, jeigu į Prioritetinę eilę įtraukti objektai atitinka nustatytus reikalavimus.