PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. spalio 31 d. Nr. T3-252

Prienai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 35 straipsnio 6, 9 dalimis, Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, Prienų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Prienų rajono savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas  tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Prienų rajono savivaldybės tarybos 2022 m. spalio 27 d. sprendimą Nr. T3-302 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas Prienų rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                       Alvydas Vaicekauskas

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Prienų rajono savivaldybės tarybos

2024 m. spalio 31 d.

sprendimu Nr. T3-252

 

 

PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Prienų rajono savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas, dydžių nustatymą, gyventojų atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas ir atvejus, pagalbos pinigų mokėjimo savivaldybės gyventojams atvejus, finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimą, pajamų ir turto apskaičiavimą.

2Aprašas taikomas mokėjimui už tas socialines paslaugas, kurias planuoja ir Prienų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijos gyventojams organizuoja Prienų rajono savivaldybės meras (toliau – Savivaldybės meras) ir kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams. Tais atvejais, kai socialinių paslaugų kaina viršija Savivaldybės tarybos nustatytą maksimalų socialinių paslaugų išlaidų finansavimo Savivaldybės teritorijos gyventojams dydį, šio dydžio ir socialinių paslaugų kainos skirtumas asmens (šeimos) pageidavimu mokamas paslaugas gaunančio asmens (jam atstovaujančio asmens) ir socialinių paslaugų įstaigos tarpusavio susitarimu. Už kitas privačiai ar papildomai asmens (šeimos) pageidavimu teikiamas socialines paslaugas mokama paslaugas gaunančio asmens (jam atstovaujančio) ir socialinių paslaugų įstaigos tarpusavio susitarimu.

3Akredituotas socialinės priežiūros, laikino atokvėpio paslaugos teikėjus (įstaigas ar fizinius asmenis), socialinės globos įstaigas turi teisę pasirinkti pats asmuo ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas), kitas teisėtas asmens atstovas, jeigu asmeniui (šeimai) yra nustatytas šių socialinių paslaugų poreikis, pateikdamas prašymą Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriui, atsakingam už socialinių paslaugų organizavimą (toliau – Skyrius).

4Esant objektyvioms aplinkybėms, kai išklausyti socialinių paslaugų gavėjo nuomonės objektyviai neįmanoma, o asmens globėjo, rūpintojo ar kitų teisėtų asmens atstovų pageidavimų negaunama (nepaskirtas globėjas ar rūpintojas, nėra aprūpintojo ar kitų teisėtų atstovų ar nėra galimybės su jais susisiekti ir pan.), socialinę priežiūrą ar socialinę globą teikiantis socialinių paslaugų teikėjas yra parenkamas, atsižvelgiant į socialinių paslaugų teikėjo teikiamas socialines paslaugas pagal asmens specialiuosius poreikius ir (ar) negalios pobūdį, tikslines grupes, kurioms šis socialinių paslaugų teikėjas yra akredituotas ar ši įstaiga skirta, ir kitas tuo metu socialinių paslaugų teikėjo esančias galimybes suteikti reikiamas paslaugas (laisvų vietų buvimą, personalo kvalifikaciją ir kt.).

5.    Socialinės priežiūros, laikino atokvėpio ar socialinės globos teikimą pasirinktų ar parinktų kitos savivaldybės teritorijoje deklaruotų ir akredituotų fizinių asmenų ar kitų steigėjų socialinių paslaugų įstaigose, pasirinktose ar parinktose atsižvelgiant į asmens (šeimos) interesus, ar socialinių paslaugų įstaigose, kurias globėjais (rūpintojais) Lietuvos Respublikos civilinio kodekso, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo bei kitų globos (rūpybos) nustatymą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka paskiria teismas ar Savivaldybės meras, Savivaldybė finansuoja tiesiogiai, sudarydama sutartis su akredituotomis socialines paslaugas teikiančiomis įstaigomis, fiziniais asmenimis ar įstaigomis, teikiančiomis socialinę globą, dėl asmeniui teikiamų socialinių paslaugų išlaidų finansavimo. Sutartis dėl socialinių paslaugų teikimo ir finansavimo sudaro Savivaldybės administracija. 

6. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į socialinių paslaugų teikiamų asmeniui (šeimai) rūšį, į asmens (šeimos) pajamas, turtą, įvertinus asmens šeimos finansines galimybes vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ patvirtintu Socialinių paslaugų katalogu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintu Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu ir šiuo Aprašu.         

7. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis nustatomas tik pinigine išraiška.

8. Lėšos, gautos už socialines paslaugas, apskaitomos ir naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

9. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimynų įstatyme, Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos deklaravimo įstatyme.

 

II SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ BENDRĄSIAS SOCIALINES PASLAUGAS

 

10. Prevencinės ir bendrosios socialinės paslaugos, išskyrus transporto organizavimo ir maitinimo organizavimo paslaugas, kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.

11. Asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam (-iai) socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio (-ios) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam asmeniui) yra mažesnės kaip 2 valstybės remiamų pajamų dydžiai, transporto organizavimo, maitinimo organizavimo paslaugos ir socialinė priežiūra teikiamos nemokamai, išskyrus socialinę riziką patiriančius suaugusius asmenis, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančius socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančius socialinę priežiūrą, ir asmenis, gaunančius individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą.

12. Atskaičius nustatytą asmens (šeimos) mokėjimo už transporto organizavimo, maitinimo organizavimo paslaugas ir (ar) socialinę priežiūrą dalį, asmens mėnesio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui per mėnesį) negali likti mažesnės kaip 2 valstybės remiamų pajamų dydžiai, o socialinę riziką patiriančio suaugusio asmens, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančio socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančio socialinę priežiūrą, mėnesio pajamos negali likti mažesnės kaip 0,8 valstybės remiamų pajamų dydžio.

13. Mokėjimas už transporto organizavimo paslaugą paslaugos gavėjui apskaičiuojamas vadovaujantis Prienų rajono savivaldybės tarybos 2023 m. kovo 9 d. sprendimu Nr. T3-55 „Dėl Prienų rajono savivaldybės socialinių paslaugų centro teikiamos socialinio transporto paslaugos kainos patvirtinimo“.

 

III SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ

 

14.     Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas.

15. Asmens, kurio mėnesio pajamos yra:

15.1. didesnės kaip 2 valstybės remiamų pajamų dydžiai (toliau – VRP), bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 5 procentai asmens pajamų;

15.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 10 procentų asmens pajamų;

15.3. 4 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 5 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 15 procentų asmens pajamų.

16. Šeimos, kurios mėnesio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui per mėnesį) yra:

16.1. didesnės kaip 2 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 5 procentai šeimos pajamų;

16.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 10 procentų šeimos pajamų;

16.3. 4 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 5 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis – 15 procentų šeimos pajamų.

17. Kitais atvejais, nei numatyta Aprašo 15 ir 16 punktuose, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamas socialinės priežiūros paslaugas dydis – 20 procentų asmens (šeimos) pajamų.

18. Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis asmeniui, gaunančiam individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą ir Socialinių paslaugų įstatymą, yra:

18.1. 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija;

18.2. 60 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas trečio arba ketvirto lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija.

19. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas, teikiamas trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį, ne visą dieną ar trumpiau nei nustatyta maksimali galima socialinės priežiūros paslaugų teikimo trukmė, dydis nustatomas proporcingai teikiamų socialinės priežiūros paslaugų trukmei.

20. Socialinė priežiūra teikiama nemokamai:

20.1. asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mažesnės už VRP dvigubą dydį, išskyrus atvejus, kai socialinę riziką patiriantis asmuo ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą;

20.2.  asmenims, patiriantiems socialinę riziką;

20.3.  vaikams, patiriantiems socialinę riziką;

20.4. krizių atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo (jos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, 7 pirmąsias kalendorines dienas.

21. Atskaičius nustatytą asmens (šeimos) mokėjimo už socialinę priežiūrą dalį, asmens (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mėnesio pajamos negali likti mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, o socialinę riziką patiriančio suaugusio asmens, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančio socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančio socialinę priežiūrą, mėnesio pajamos negali likti mažesnės nei 0,8 VRP dydžio.

22. Laikino apnakvindinimo paslauga teikiama nemokamai.

23. Socialinės reabilitacijos asmenims su negalia bendruomenėje paslaugos, vaikų dienos socialinė priežiūra, socialinė priežiūra šeimoms, psichosocialinė pagalba (jeigu ji neteikiama su apgyvendinimu), pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems ir nuolatiniams globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiesiems jais tapti, socialinių dirbtuvių paslaugos, intensyvi krizių įveikimo pagalba (jeigu neteikiamas laikinas apgyvendinimas), palydėjimo paslauga jaunuoliams (jeigu ji neteikiama su apgyvendinimu savarankiško gyvenimo namuose, apsaugotame būste), psichologinė ir socialinė reabilitacija vaikams bendruomenėje, kurios finansuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.

 

IV SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ DIENOS SOCIALINĘ GLOBĄ

 

24.     Mokėjimo už dienos socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas.

25. Asmens, kurio mėnesio pajamos yra:

25.1. mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis – 10 procentų asmens pajamų;

25.2. 2 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis – 15 procentų asmens pajamų.

26. Kitais atvejais, nei numatyta Aprašo 25 punkte, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą dydis asmeniui neturi viršyti 20 procentų jo pajamų.

27. Mokėjimo už dienos socialinę globą dydis asmeniui, gaunančiam individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą ir Socialinių paslaugų įstatymą, yra:

27.1. 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija;

27.2. 60 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas trečio arba ketvirto lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar  priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija.

28. Mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą asmens namuose dydis asmeniui nustatomas proporcingai teikiamos dienos socialinės globos asmens namuose trukmei, atsižvelgiant į maksimalią asmeniui taikomą dienos socialinės globos asmens namuose trukmę.

29. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą institucijoje dydis asmeniui nustatomas proporcingai jam teikiamos dienos socialinės globos trukmei.

30. Jei asmuo, gaunantis dienos socialinę globą socialinių paslaugų centre, maitinasi savo lėšomis, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis mažinamas proporcingai tiek, kiek sumažėja dienos socialinės globos kaina, kai į ją neįskaičiuojamos maitinimosi išlaidos pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytas rekomenduojamas paros maistinių medžiagų ir energijos normas.

 

V SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ TRUMPALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ

 

31. Mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas.

32. Asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis yra 80 procentų asmens pajamų. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama trumpalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.

33. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį ar ne visą parą teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos trumpalaikės socialinės globos trukmei.

34. Asmeniui, laikinai socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykusiam iš trumpalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos į stacionarias sveikatos priežiūros įstaigas, mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis sumažinamas – už laiką, kai asmuo išvykęs, nuo ketvirtos paros, skaičiuojamos nuo išvykimo paros, asmuo moka 30 procentų jam nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias paras, skaičiuojamas nuo išvykimo paros (įskaitant ir tuos atvejus, kai išvykstama trumpiau kaip 3 paroms), mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nemažinamas.

Laikas, kai asmuo laikomas išvykusiu, pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ ILGALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ

 

35. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas, o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir į asmens turtą.

36. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą institucijoje dydis asmeniui per mėnesį yra 80 procentų asmens pajamų, jeigu jo turto vertė yra mažesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą. Tais atvejais, kai asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 proc.) skiriama mokėjimui už ilgalaikę socialinę globą padengti. Likusi ilgalaikės socialinės globos kainos dalis socialinės globos įstaigai padengiama iš Savivaldybės biudžeto lėšų arba Savivaldybės biudžetui skiriamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms organizuoti, bet ne daugiau nei Savivaldybės nustatytas maksimalus socialinės globos išlaidų finansavimo dydis.

37. Mokėjimo už vaiko su negalia ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas neatsižvelgiant į asmens turtą ir yra 80 procentų vaiko pajamų. Tais atvejais, kai vaikas su negalia pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama ilgalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.

38. Jeigu suaugusio asmens turto vertė didesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą, mokėjimo už suaugusiam asmeniui teikiamą ilgalaikę socialinę globą dydis per mėnesį padidėja 1 procentu, skaičiuojant nuo turto vertės, viršijančios šį normatyvą.

39. Ilgalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinės rizikos vaikui teikiama nemokamai.

40. Asmenys, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykę laikinai iš ilgalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos, už išvykimo laiką nuo ketvirtos išvykimo paros moka 30 procentų jiems nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias išvykimo paras (įskaitant ir tuos atvejus, kai išvykstama trumpiau kaip 3 paroms) mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nemažinamas. Išvykimo laikas pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros.

 

VII SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGĄ

 

41. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą dydis nustatomas atsižvelgiant į individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui.

42. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą dydis asmeniui, gaunančiam individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą ir Socialinių paslaugų įstatymą, yra:

42.1. 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatyta pirmo ar antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija;

42.2. 60 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatyta trečio ar ketvirto lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija.

43. Mokėjimo už trumpiau nei nustatyta maksimali galima laikino atokvėpio paslaugos teikimo trukmė teikiamą laikino atokvėpio paslaugą dydis nustatomas proporcingai teikiamos laikino atokvėpio paslaugos trukmei.

 

VIII SKYRIUS

PAGALBOS PINIGŲ  MOKĖJIMO ATVEJAI, JŲ MOKĖJIMAS

 

44. Pagalbos pinigai asmeniui (šeimai) gali būti skiriami tik tada, kai bendrąsias socialines paslaugas ir socialinę priežiūrą asmeniui (šeimai) veiksmingiau organizuoti pinigais.

45. Pagalbos pinigai vaikus globojančiai šeimai, šeimynai, budinčiam globotojui ar nuolatiniam globotojui už vaikų priežiūrą ar globą (rūpybą) skiriami ir mokami vadovaujantis Savivaldybės tarybos nustatytu Pagalbos pinigų skyrimo ir mokėjimo už tėvų globos netekusių vaikų priežiūrą ir globą (rūpybą) bei atlygio budinčiam ir nuolatiniam globotojui mokėjimo Prienų rajono savivaldybėje tvarkos aprašu.

46. Aprašo 44 punkte numatytu atveju pagalbos pinigų suma vienam asmeniui per mėnesį yra lygi 50 procentų pagalbos į namus paslaugos kainos. Pagalbos pinigų naudojimą pagal paskirtį prižiūri Prienų rajono savivaldybės socialinių paslaugų centro (toliau – Centras) individualios priežiūros darbuotojai bei socialinio darbo organizatoriai ir Jiezno paramos šeimai centro Globos centro globos koordinatoriai – vaikus globojančių šeimų, šeimynų, budinčių globotojų ar nuolatinių globotojų.

47.      Nustatęs, kad pagalbos pinigai naudojami ne pagal paskirtį, Centras per 3 darbo dienas apie tai raštu informuoja Skyrių bei pateikia siūlymus dėl bendrųjų socialinių paslaugų ar socialinės priežiūros, kurioms nustatytas asmens (šeimos) poreikis, tolesnio teikimo.

48. Socialinės paslaugos keičiamos į pagalbos pinigus, kuriais asmuo (šeima) susimoka už pagalbą, savo pobūdžiu analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinei priežiūrai, tik asmens (šeimos) raštišku sutikimu. Sutikimas gali būti teikiamas tiesiogiai, elektroniniu paštu ar elektroninių ryšių priemonėmis, jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama tokios rūšies elektroninė paslauga, leidžianti nustatyti asmens tapatybę.

49. Nustačius, kad asmuo (šeima) pagalbos pinigus gavo neteisėtai arba per mėnesį laiko nepranešė apie aplinkybes, turinčias įtakos teisei į pagalbos pinigus, asmuo turi grąžinti neteisėtai gautą pagalbos pinigų sumą arba ją sumokėti dalimis. Asmuo raštu gali pateikti Skyriui sutikimą dėl pagalbos pinigų grąžinimo ar jų išskaičiavimo iš asmeniui Savivaldybės administracijoje mokamų kitų išmokų arba pateikti prašymą leisti neteisėtai gautus pinigus sumokėti dalimis pagal asmens pateiktą ir su Skyriumi suderintą grafiką. Jeigu neteisėtai gauti pagalbos pinigai negrąžinti arba neišskaičiuoti, likusi skola išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, jeigu su išieškojimu susijusios administravimo išlaidos neviršija išieškotinos sumos.

50. Dėl Savivaldybės valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, kaltės neteisėtai išmokėti pagalbos pinigai išieškomi Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka bei išmokami už visą praėjusį laiką, jei globėjas turėjo teisę juos gauti.

 

IX SKYRIUS

ASMENS (ŠEIMOS NARIŲ) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ VERTINIMAS

 

51. Asmens (šeimos) finansinės galimybės negali turėti įtakos jo (jos) galimybėms gauti socialines paslaugas, kurių poreikis jam (jai) nustatytas.

52. Skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintu Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu ir šiuo Aprašu, vertina pageidaujančio gauti socialines paslaugas asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas.

53. Asmens (šeimos narių) finansinės galimybės nevertinamos, kai asmuo (šeima) sutinka mokėti visą socialinių paslaugų kainą.

54. Asmuo, pageidaujantis gauti ilgalaikę socialinę globą, ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas) raštu Savivaldybės administracijai turi pateikti informaciją apie turimas pajamas, nurodytas Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnyje (pajamų sumas), o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir apie turtą, nurodytą Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnyje (turto vertę).

55. Kilus įtarimui, kad asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas) pateikė neteisingus duomenis apie asmens (šeimos) turimas pajamas ir asmens turtą, Savivaldybės administracija gali pareikalauti papildomų dokumentų, patvirtinančių pateiktų duomenų teisingumą, ir (ar) patikrinti šiuos duomenis registruose, valstybės ar vidaus administravimo informacinėse sistemose.

56. Pasikeitus asmens (šeimos) pajamoms (jų rūšiai, dydžiui ir kt.) ir (ar) turtui (jį ar jo dalį pardavus, padovanojus, įsigijus turtą ir kt.), asmens (šeimos) finansines galimybes iš naujo įvertina likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos:

56.1. asmens (šeimos), gaunančio (-ios) ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas ar socialinės priežiūros paslaugas, teikiamas pagal paslaugų finansavimo sutartis, – Skyriaus atsakingas specialistas;

56.2. asmens (šeimos), gaunančio (-ios) pagalbos į namus ar dienos socialinės globos paslaugas, – Centro atsakingas darbuotojas.

57. Ilgalaikės socialinės globos skyrimo atveju asmens finansinės galimybės gali būti vertinamos iš naujo ir prieš ilgalaikės socialinės globos teikimą, bet ne vėliau kaip likus 30 dienų iki ilgalaikės socialinės globos teikimo pradžios dienos.

58. Išskirtiniais atvejais, kai socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) skiriamos siekiant išvengti grėsmės asmens (šeimos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, Skyrius turi teisę finansines galimybes vertinti po to, kai nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis ir jam (jai) skiriamos socialinės paslaugos.

59. Jei asmens finansinių galimybių vertinimas apima ir jo turto vertinimą ir jei šis vertinimas atliekamas vėliau, negu pradedamos teikti socialinės paslaugos, mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui skaičiuojamas ir už socialines paslaugas, suteiktas iki turto vertinimo dienos.

60. Socialines paslaugas gaunantis asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas) pagal Aprašo 5 punkte nurodytoje sutartyje nurodytas sąlygas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo įvykusių asmens pajamų ir (ar) turto pokyčių dienos praneša Skyriui apie asmens (šeimos) pajamų, išskyrus Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 5–9, 13, 15, 17–19 punktuose nurodytas pajamas, asmens turto pokyčius po ankstesnio (paskutinio) vertinimo.

61. Skyrius, gavęs informaciją apie asmens, gaunančio ilgalaikę socialinę globą, ar asmens, kuriam nustatytas ilgalaikės socialinės globos poreikis, turto pokyčius, finansines jo galimybes iš naujo įvertina likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos. Naujai nustatytas mokėjimo už socialines paslaugas asmeniui (šeimai) dydis taikomas nuo turto pokyčio dienos.

62. Skyrius turi teisę asmens (šeimos), gaunančio (-ios) socialines paslaugas, finansines galimybes vertinti iš naujo savo ar socialines paslaugas asmeniui (šeimai) teikiančios socialinių paslaugų teikėjo iniciatyva.

 

X SKYRIUS

ASMENS (ŠEIMOS) PAJAMOS IR JŲ APSKAIČIAVIMAS

 

63. Nustatant asmens finansines galimybes, įskaitomos Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalyje nustatytos asmens gaunamos pajamos.

64. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, nustatant asmens finansines galimybes (kai skiriama ir teikiama socialinė priežiūra, dienos socialinė globa), į jo pajamas įskaitomos Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytos pajamos.

65. Vertinant vidutines šeimos pajamas, tenkančias vienam šeimos nariui, šeimos nariams priskiriami sutuoktiniai ar bendrai gyvenantys asmenys arba vienas iš tėvų ir jų (jo) vaikai (įvaikiai) iki 18 metų, taip pat nedirbantys, nesusituokę ir su kitu asmeniu bendrai negyvenantys pilnamečiai vaikai (įvaikiai) iki 24 metų, besimokantys pagal bendrojo ugdymo programą ar pagal formaliojo profesinio mokymo programą arba studijuojantys aukštojoje mokykloje (studentai), įskaitant akademinių atostogų dėl ligos ar nėštumo laikotarpį, taip pat pilnamečiai vaikai (įvaikiai) nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos. Vaikai, kuriems nustatyta globa ar rūpyba, šeimos nariams nepriskiriami.

66. Jeigu asmens (šeimos) pajamos tą mėnesį, kurį pradėtos gauti socialinės paslaugos, palyginti su praėjusiais 3 mėnesiais, pasikeitė, asmens (šeimos) pajamos per mėnesį apskaičiuojamos pagal to mėnesio pajamas.

67. Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 1, 5, 6, 8, 9 punktuose nurodytos pajamos, kitos kas mėnesį gaunamos pajamos įskaitomos į asmens pajamas tų mėnesių, už kuriuos jos paskirtos.

68. Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodytos pajamos įskaitomos į asmens pajamas tų mėnesių, per kuriuos jos išmokėtos.

 

XI SKYRIUS

ASMENS TURTO VERTINIMAS

 

69. Nustatant asmens finansines galimybes (kai asmeniui skiriama ar pradėta teikti ilgalaikė socialinė globa po 2007 m. sausio 1 d.), įskaitomas asmens nuosavybės teise turimas ar per praėjusius 24 mėnesius iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų skyrimo ar asmens finansinių galimybių vertinimo (įskaitant ir finansinių galimybių vertinimą iš naujo dėl įvykusių turto pokyčių po ankstesnio (paskutinio) vertinimo) turėtas Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje nustatytas turtas.

70. Asmens turimo arba turėto turto vertė nustatoma sumuojant visą Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje nurodytą turtą. Asmens turto, nurodyto Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose, vertė nustatoma pagal duomenis apie vidutines rinkos vertes, Savivaldybės administracijos gaunamus iš Nekilnojamo turto registro ir (ar) kadastro.

71. Jei asmuo nesutinka su turto verte, nurodyta Nekilnojamo turto registre ir (ar) kadastre, jis turi teisę asmens finansines galimybes vertinusiai Savivaldybės administracijai pateikti turto vertinimo, atlikto vadovaujantis Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymu ne vėliau kaip per 12 mėnesių iki finansinių galimybių vertinimo, ataskaitą.

72. Tais atvejais, kai vertinamas Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje nustatytas turtas, turėtas per praėjusius 24 mėnesius iki kreipimosi dėl socialinių paslaugų skyrimo ar asmens finansinių galimybių vertinimo (įskaitant ir finansinių galimybių vertinimą iš naujo dėl įvykusių turto pokyčių po ankstesnio (paskutinio) vertinimo) dienos, bet šio kreipimosi metu ar asmens finansinių galimybių vertinimo metu pakeistas į kitą kurį nors Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje nurodytą turtą, šis turtas apskaitomas tik vieną kartą. Pakeisto turto vertė nustatoma pagal asmens pateiktus turto vertę pagrindžiančius dokumentus.

73. Asmuo už ilgalaikę socialinę globą, atsižvelgiant į turtą, moka iki tol, kol jo turto vertė viršija jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą arba, jeigu įvyksta turto ir (ar) pajamų pokytis, kuomet nebereikia mokėti už ilgalaikę socialinę globą.

74. Tais atvejais, kai Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje nurodytas turtas yra perduotas kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui pagal rentos ar išlaikymo iki gyvos galvos sutartis, jis taip pat įskaitomas į asmens turtą. Rentos mokėtojo įsipareigojimai dėl asmens mokėjimo už socialines paslaugas nustatomi Aprašo 6 punkte nurodytoje sutartyje.

75. Duomenis apie asmens turimus statinius (įskaitant nebaigtus statyti) ir žemę (įskaitant užimtą miško ir vandens telkinių) ir jų vertes Savivaldybės administracija gauna iš Nekilnojamojo turto registro ir kadastro tvarkytojo pagal Savivaldybės administracijos su Nekilnojamojo turto registro ir kadastro tvarkytoju sudarytas duomenų teikimo sutartis ir (ar) prašymus (nurodomas juridinio asmens pavadinimas, asmens, dėl kurio kreipiamasi, vardas, pavardė, gimimo data, prašymas pateikti duomenis apie asmens turtą (turto vertė), prašomų duomenų gavimo pagrindas, jų naudojimo tikslas, teikimo būdas).

76. Informaciją apie pinigines lėšas (piniginių lėšų sumas) raštu nurodo pats asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, aprūpintojas.

77. Turto vertės normatyvas nustatomas turto normatyvą dauginant iš asmens gyvenamosios vietos pagal deklaravimo adresą, o jeigu gyvenamosios vietos adresas nedeklaruotas – asmens gyvenamosios vietos, nekilnojamojo turto ploto vieneto normatyvinės vertės piniginei socialinei paramai nepasiturintiems gyventojams gauti.

78. Duomenų subjekto teisės įgyvendinamos duomenų valdytojo, į kurį kreipėsi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka, vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679.

79. Dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

ATLEIDIMAS NUO MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS

 

80. Asmuo (šeima) gali būti iš dalies ar visiškai atleidžiamas nuo mokėjimo už socialinę priežiūrą ar dienos socialinę globą esant sunkiai materialinei padėčiai, kai asmuo (šeima) patiria nuostolius dėl gaisro, stichinių nelaimių ar dėl kitų aplinkybių (pateikiami pagrindžiantys dokumentai) asmuo (šeima) nebegali gyventi savo gyvenamajame būste. Šiuo atveju įvertinamos asmens gyvenimo ir buities gyvenimo sąlygos ir surašomas jų patikrinimo aktas – atleidimo laikotarpis 6 mėn.

81. Tais atvejais, kai asmeniui būtinos ilgalaikės socialinės globos paslaugos, o jo turtas viršija turto vertės normatyvą ir asmeniui neužtenka jo gaunamų pajamų susimokėti už socialinės globos paslaugas, asmuo atleidžiamas nuo mokesčio, skaičiuojamo nuo turto vertės, viršijančios nustatytą turto vertės normatyvą, šiais atvejais:

81.1. kai asmens turtas yra nelikvidus, menkavertis, neatsiranda turto pirkėjo – neterminuotai;

81.2. kai asmuo dėl sveikatos būklės negali atlikti nekilnojamojo turto pardavimo (dovanojimo ar pan.) notarinių veiksmų – 12 mėnesių;

81.3. kai asmuo neturi artimųjų ar suinteresuotų asmenų, kurie galėtų apmokėti už socialinės globos paslaugas – kol bus suteikta pagalba parduodant turtą arba tol, kol teismo keliu bus apribotas jo veiksnumas ir paskirta institucinė globa (rūpyba).

82. Asmuo (šeima), pageidaujantis būti atleistas nuo mokesčio už gaunamas socialines paslaugas, pateikia motyvuotą laisvos formos prašymą Savivaldybės administracijai.

83. Savivaldybės socialinių paslaugų skyrimo, atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas komisija (toliau – Komisija) svarsto socialines paslaugas gaunančių asmenų prašymus, atsižvelgdama į Skyriaus atsakingo specialisto, Savivaldybės seniūno ar Centro socialinių darbuotojų ir kitų įstaigų pateiktą informaciją, vertina asmens (šeimos) esamą situaciją (turimo turto pardavimo galimybes, artimųjų galimybes sumokėti turto mokestį ir kt.), teikia siūlymą atleisti nuo mokėjimo už socialines paslaugas. Sprendimą dėl atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas priima Savivaldybės administracijos direktorius.

84. Asmuo atleidžiamas nuo mokėjimo už socialines paslaugas Komisijos protokoliniu siūlymu Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu. Įsakymas rengiamas tik tuo atveju, jeigu yra protokolinis siūlymas asmenį atleisti nuo mokėjimo už socialines paslaugas.

85. Nemokamai teikiama trumpalaikė socialinė globa:

85.1. krizių atvejais, kai socialinę riziką patiriantis suaugęs asmuo patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, trumpalaikė socialinė globa 30 kalendorinių dienų teikiama nemokamai;

85.2. likusiam be tėvų globos vaikui ir vaikui, patiriančiam socialinę riziką.

86. Asmenį atleidus nuo mokėjimo už teikiamas socialines paslaugas, socialinių paslaugų teikimo kaštai yra dengiami Savivaldybės biudžeto ar valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų lėšomis savivaldybių biudžetams socialinėms paslaugoms organizuoti.

87. Sprendimą dėl atleidimo nuo mokesčio už socialines paslaugas nenumatytais atvejais priima Savivaldybės taryba, atsižvelgdama į Savivaldybės mero pateiktą siūlymą, parengtą Skyriaus vedėjo.

 

XIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

88. Asmuo ar jo įstatyminis atstovas atsako už teisingų duomenų apie pajamas ir turtą pateikimą. Socialinių paslaugų įstaigos atsako už lėšų, skirtų socialinių paslaugų įstaigoms finansuoti, tinkamą panaudojimą.

89. Skyrius, socialinių paslaugų įstaigų darbuotojai, vertinantys socialinių paslaugų poreikį ar finansines galimybes, atsako už teisingą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio apskaičiavimą.

90. Ginčai dėl Savivaldybės mero, Savivaldybės administracijos, Socialinių paslaugų priežiūros departamento priimtų sprendimų ir veiksmų (neveikimo) nagrinėjami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

91. Aprašo įgyvendinimo kontrolę atlieka Skyrius.

92. Savivaldybė užtikrina asmens (šeimos) pateiktų duomenų konfidencialumą teisės aktų nustatyta tvarka. Aprašo nustatyta tvarka gauti asmens (šeimos) duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą.

 

_________________