LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

įsakymas

Dėl į elektros kainas įtraukiamų išlaidų,

susijusių su europos sąjungos šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, kompensavimo pramonės sektoriams ir pošakiams 2014-2020 m. laikotarpiu tvarkos aprašo PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 30 d. Nr. 4-848

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 921 „Dėl Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.2 ir 10.7 papunkčiais ir Nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos strategijos tikslų ir uždavinių įgyvendinimo tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. balandžio 23 d. nutarimu Nr. 366 „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos strategijos 2013-2020 metų tikslų ir uždavinių įgyvendinimo tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“ 6.3.2.1 papunkčiu:

1.      Tvirtinu pridedamą Į elektros kainas įtraukiamų išlaidų, susijusių su Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, kompensavimo pramonės sektoriams ir pošakiams 2014-2020 m. laikotarpiu tvarkos aprašą (toliau – Tvarkos aprašas).

2. N u s t a t a u, kad pagal Tvarkos aprašą gali būti kompensuojamos į elektros kainas įtraukiamos su Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis susijusios išlaidos, patirtos nuo 2014 m. sausio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 dienos.

 

 

 

Teisingumo ministras,                                                                                         

pavaduojantis ūkio ministrą                                                                                 Juozas Bernatonis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 4-848

 

Į ELEKTROS KAINAS ĮTRAUKIAMŲ IŠLAIDŲ, SUSIJUSIŲ SU EUROPOS SĄJUNGOS ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIOMIS DUJOMIS, KOMPENSAVIMO PRAMONĖS SEKTORIAMS IR POŠAKIAMS 2014-2020 M. LAIKOTARPIU

TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Į elektros kainas įtraukiamų išlaidų, susijusių su Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, kompensavimo pramonės sektoriams ir pošakiams 2014-2020 m. laikotarpiu tvarkos aprašas (toliau – šis Tvarkos aprašas) nustato tvarką, pagal kurią, vadovaujantis 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB, nustatančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Bendrijoje ir iš dalies keičiančios Tarybos direktyvą 96/61/EB (OL 2003 L 275, p. 32) (toliau – Direktyva 2003/87/EB), su pakeitimais, padarytais 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/29/EB (OL 2009 L 140, p. 63), 10a straipsnio 6 dalimi ir atsižvelgus į 2012 m. birželio 5 d. Europos Komisijos komunikatą Nr. 2012/C 158/04 „Tam tikrų valstybės pagalbos priemonių, susijusių su šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema po 2012 m., gairės“ (OL 2012 C 158, p. 4) (toliau – Valstybės pagalbos priemonių gairės), gali būti kompensuojamos šio Tvarkos aprašo priede nurodytas ekonomines veiklas vykdančių ūkio subjektų (toliau – veiklos vykdytojas) patiriamos išlaidos, kai dėl į elektros kainas įtraukiamų su šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) susijusių išlaidų kyla didelė anglies dioksido nutekėjimo rizika (toliau – netiesioginės išlaidos).

2.  Veiklos vykdytojų patiriamos netiesioginės išlaidos kompensuojamos teikiant šiame Tvarkos apraše nustatytą valstybės pagalbos priemonę. Netiesioginių išlaidų kompensavimu turi būti siekiama kuo labiau sumažinti anglies dioksido nutekėjimo riziką ir konkurencijos vidaus rinkoje iškraipymą, toliau siekti ŠESD apyvartinių taršos leidimų sistemos tikslo ekonomiškai mažinti anglies dioksido kiekį.

3.  Valstybės pagalba, vadovaujantis šiuo Tvarkos aprašu, teikiama tik tiems veiklos vykdytojams, kurių sudarytose elektros tiekimo sutartyse yra įtrauktos anglies dioksido išmetimo padengimo sąnaudos ir jeigu jie atitinka kitas šiame Tvarkos apraše nustatytas valstybės pagalbos teikimo sąlygas.

4.  Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

4.1. Tinkamos finansuoti išlaidos – netiesioginės išlaidos, susijusios su į elektros kainas įtraukiamais apyvartinių taršos leidimų (toliau – ATL) kaštais.

4.2. Kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Valstybės pagalbos priemonių gairėse ir Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatyme.

 

II SKYRIUS

PRAŠYMŲ GAUTI VALSTYBĖS PAGALBĄ TEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS

 

5. Veiklos vykdytojas, kurio veikla priskiriama ekonominės veiklos rūšims, nurodytoms šio Tvarkos aprašo priede, siekiantis gauti valstybės pagalbą, iki kiekvienų metų kovo 1 d. Ūkio ministerijai pateikia elektroninėmis priemonėmis laisvos formos prašymą gauti valstybės pagalbą (toliau – Prašymas) bei šio Tvarkos aprašo 14 punkte nurodytus duomenis, reikalingus valstybės pagalbai apskaičiuoti, ir juos pagrindžiančius duomenis ir informaciją. Prašyme nurodoma, kokiu būdu veiklos vykdytojas nori gauti informaciją apie priimtus sprendimus dėl valstybės pagalbos suteikimo, taip pat kitą susijusią informaciją.

Veiklos vykdytojas atsako už pateiktų duomenų teisingumą.

6. Veiklos vykdytojo pateikti duomenys turi būti patikrinti ir sprendimas, įformintas ūkio ministro įsakymu, dėl valstybės pagalbos skyrimo turi būti priimtas per 20 darbo dienų nuo tinkamai įforminto Prašymo ir susijusių dokumentų gavimo Ūkio ministerijoje dienos.

Jei veiklos vykdytojo pateikti duomenys yra netikslūs ir (arba) nepakankami, apie tai veiklos vykdytojas yra informuojamas Prašyme nurodytu būdu, nurodant, kad pateikto Prašymo ir susijusių dokumentų trūkumus veiklos vykdytojas turi patikslinti, apie tai pranešant Ūkio ministerijai, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie netinkamai įformintą prašymą gavimo dienos.

7. Valstybės pagalbos teikimo nagrinėjimo procedūra yra nutraukiama šio Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytu atveju veiklos vykdytojui per Ūkio ministerijos nurodytą terminą neištaisius Prašymo ir susijusių dokumentų trūkumų ir (arba) neinformavus apie tai Ūkio ministerijos. Veiklos vykdytojas motyvuotu raštu informuojamas, kad jo Prašymas toliau nenagrinėjamas.

8. Valstybės pagalbos teikimas nutraukiamas, jeigu veiklos vykdytojas, kuriam buvo suteikta valstybės pagalba (toliau – valstybės pagalbos gavėjas) nesilaiko Tvarkos aprašo nustatytų reikalavimų ar pažeidžia kituose Lietuvos Respublikos ir (arba) Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytus valstybės pagalbos naudojimo reikalavimus.

9. Sprendimas dėl valstybės pagalbos nutraukimo įforminamas ūkio ministro įsakymu.

10. Apie šio Tvarkos aprašo 6 ir 9 punktuose nurodytų įsakymų priėmimą veiklos vykdytojas arba valstybės pagalbos gavėjas nedelsiant informuojamas Prašyme nurodytu būdu. Valstybės pagalbos gavėjas, kurio atžvilgiu yra priimtas įsakymas dėl valstybės pagalbos nutraukimo, vadovaujantis šio Tvarkos aprašo 11 punkte nustatyta tvarka, privalo grąžinti jam suteiktą valstybės pagalbą.

11. Valstybės pagalba, išmokėta ir (arba) panaudota pažeidžiant teisės aktus, turi būti grąžinta į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą (toliau – valstybės biudžetas) teisės aktų nustatyta tvarka.

Veiklos vykdytojas, kurio atžvilgiu buvo priimtas sprendimas nutraukti valstybės pagalbos teikimą ir kuris buvo įpareigotas grąžinti neteisėtai gautą valstybės pagalbą, iš naujo kreiptis dėl valstybės pagalbos gali tik visa apimtimi gražinęs neteisėtai gautą valstybės pagalbą.

12. Valstybės pagalba skiriama iš Ūkio ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų. Valstybės pagalba mokama valstybės pagalbos gavėjui sekančiais metais, einančiais po metų, per kuriuos patirtos išlaidos yra kompensuojamos ūkio ministro nustatyta tvarka.

 

 

 

III SKYRIUS

VALSTYBĖS PAGALBOS SUMOS APSKAIČIAVIMAS

 

13. Didžiausias pagalbos, teikiamos vadovaujantis šiuo Tvarkos aprašu, intensyvumas negali viršyti:

13.1. 85 % tinkamų finansuoti išlaidų, patirtų 2014-2015 metais;

13.2. 80 % tinkamų finansuoti išlaidų, patirtų 2016-2018 metais;

13.3. 75% tinkamų finansuoti išlaidų, patirtų 2019-2020 metais.

14. Valstybės pagalbos gavėjui mokėtina didžiausia valstybės pagalbos suma apskaičiuojama pagal šias formules:

14.1. Jeigu veiklos vykdytojo gaminamiems produktams taikomi elektros vartojimo efektyvumo santykiniai rodikliai, nurodyti Valstybės pagalbos priemonių gairių 3 priede, didžiausia veiklos vykdytojui už t metus mokėtina pagalbos suma apskaičiuojama pagal formulę:

 

Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × E × BO, kur:

 

Ait – didžiausias valstybės pagalbos intensyvumas t metais, išreikštas trupmena (pvz., 0,8);

Ct – taikytinas išmetamo anglies dioksido kiekio koeficientas (tCO2 /MWh) (t metais);

Pt-1 – išankstinė ATL kaina t-1 metais (EUR/tCO2);

E – taikytinas konkretaus produkto elektros vartojimo efektyvumo santykinis rodiklis, nurodytas Valstybės pagalbos priemonių gairių 3 priede;

BO – pradinis našumas.

14.2. Jeigu veiklos vykdytojo gaminamiems produktams netaikomi elektros vartojimo efektyvumo santykiniai rodikliai, nurodyti Valstybės pagalbos priemonių gairių 3 priede, veiklos vykdytojui už per t metus patirtas išlaidas mokėtina didžiausia pagalbos suma apskaičiuojama pagal formulę:

 

Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × EF × BEC, kur:

 

Ait – didžiausias valstybės pagalbos intensyvumas t metais, išreikštas trupmena (pvz., 0,8);

Ct – taikytinas išmetamo anglies dioksido kiekio koeficientas (tCO2 /MWh) (t metais);

Pt-1 – išankstinė ATL kaina t-1 metais (EUR/tCO2);

EF – atsarginis elektros vartojimo efektyvumo santykinis rodiklis;

BEC – pradinis elektros vartojimas (MWh).

15. Jeigu veiklos vykdytojas gamina produktus, kuriems taikomas elektros vartojimo efektyvumo santykinis rodiklis, nurodytas Valstybės pagalbos priemonių gairių 3 priede, ir produktus, kuriems taikomas atsarginis elektros vartojimo efektyvumo santykinis rodiklis, kiekvienam produktui suvartojamą elektros kiekį reikia padalyti atsižvelgiant į atitinkamą kiekvieno produkto gamybos apimtį tonomis.

16. Jeigu veiklos vykdytojas gamina produktus, kurie atitinka šiame Tvarkos apraše nustatytus pagalbos skyrimo kriterijus, ir produktus, kurie pagalbos skyrimo kriterijų neatitinka, didžiausia valstybės pagalbos suma apskaičiuojama tik pagalbos skyrimo kriterijus atitinkantiems produktams.

 

 

 

IV SKYRIUS

VALSTYBĖS PAGALBOS SUMAVIMAS

 

17. Didžiausia mokėtina valstybės pagalbos suma, paskaičiuota pagal šio Tvarkos aprašo 14 punktą, negali būti viršijama, neatsižvelgus į tai, ar visa teikiama pagalba finansuojama iš valstybės biudžeto asignavimų, ar – dalinai – iš Europos Sąjungos lėšų.

Pagal šį Tvarkos aprašą skiriamos valstybės pagalbos negalima skirti kartu su kita valstybės pagalba ar kitų formų finansavimu iš Europos Sąjungos biudžeto.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Ūkio ministerija teikia Europos Komisijai metines ataskaitas pagal 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2015/1589, nustatantį išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles  (OL 2015 L 248, p. 9) ir 2004 m. balandžio  21 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 794/2004, įgyvendinantį Tarybos reglamentą (EB) Nr. 659/1999, nustatantį išsamias EB sutarties 93 straipsnio taikymo taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 8 skyrius, 4 tomas, p. 3), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. lapkričio 27 d. Komisijos reglamentu (ES) 2015/2282(OL 2015 L 325, p 1).

19. Metinėse atskaitose taip pat turi būti nurodyta ši informacija:

19.1. valstybės pagalbos gavėjų pavadinimai ir jiems priklausantys įrenginiai, kurių atžvilgiu buvo skirta valstybės pagalba;

19.2. pramonės sektorius (-iai) arba pošakis(-iai), kuriame (-iuose) valstybės pagalbos gavėjas veikia;

19.3 metai, už kuriuos mokama valstybės pagalba, ir metai, kuriais ta valstybės pagalba mokama;

19.4. kiekvieno valstybės pagalbos gavėjo įrenginio susijusiame sektoriuje ar pošakyje pradinis našumas;

19.5. kiekvieno valstybės pagalbos gavėjo įrenginio susijusiame sektoriuje ar pošakyje gamybos apimtis kiekvienais metais, pagal kuriuos nustatomas pradinis našumas;

19.6. kiekvieno valstybės pagalbos gavėjo įrenginio susijusiame sektoriuje ar pošakyje gamybos apimtis tais metais, už kuriuos mokama pagalba;

19.7. kitų kiekvieno valstybės pagalbos gavėjo įrenginio pagamintų produktų, kuriems netaikomi elektros vartojimo efektyvumo santykiniai rodikliai, nurodyti Valstybės pagalbos priemonių gairių 3 priede, gamybos apimtis kiekvienais metais, pagal kuriuos nustatomas pradinis našumas (jeigu bent dalis pagalbos skiriama taikant atsarginį elektros vartojimo efektyvumo santykinį rodiklį);

19.8. kiekvieno valstybės pagalbos gavėjo įrenginio pradinis elektros vartojimas (jeigu bent dalis pagalbos skiriama taikant atsarginį elektros vartojimo efektyvumo santykinį rodiklį);

19.9. elektros vartojimas kiekvienais metais, pagal kuriuos nustatomas pradinis elektros vartojimas (jeigu bent dalis pagalbos skiriama taikant atsarginį elektros vartojimo efektyvumo santykinį rodiklį);

19.10. įrenginio elektros vartojimas tais metais, už kuriuos mokama pagalba (jeigu bent dalis pagalbos skiriama taikant atsarginį elektros vartojimo efektyvumo santykinį rodiklį);

19.11. išankstinė ATL kaina, pagal kurią apskaičiuota kiekvienam pagalbos gavėjui skiriama pagalbos suma;

19.12. pagalbos intensyvumas;

19.13. išmetamo CO2 kiekio koeficientas.

20. Šio Tvarkos aprašo 19 punkte nurodytą informaciją Ūkio ministerijai iki einamųjų metų, einančių po metų, už kuriuos yra gauta valstybės pagalba, balandžio 30 d., raštu ir elektroniniu paštu pateikia veiklos vykdytojai, gaunantys valstybės pagalbą šiame Tvarkos aprašo nustatytu pagrindu.

21. Ūkio ministerija 10 metų nuo sprendimo suteikti valstybės pagalbą priėmimo dienos saugo dokumentus, kuriuose yra visa informacija, reikalinga siekiant nustatyti, ar laikytasi sąlygų dėl tinkamų finansuoti išlaidų ir didžiausio leidžiamo pagalbos intensyvumo.

22. Informacija apie suteiktą valstybės pagalbą (valstybės pagalbos gavėjų sąrašas ir sumos, kurios buvo skirtos ir kurias gavo kiekvienas valstybės pagalbos gavėjas iš valstybės biudžeto) bei šis Tvarkos aprašas skelbiamas Ūkio ministerijos interneto svetainėje.

 

 

____________


 

Į elektros kainas įtraukiamų išlaidų,

susijusių su Europos Sąjungos šiltnamio

efektą sukeliančiomis dujomis,

kompensavimo pramonės sektoriams ir

pošakiams 2014-2020 m. laikotarpiu

tvarkos aprašo

priedas

 

EKONOMINIŲ VEIKLŲ RŪŠIŲ, KURIAS VYKDANTYS ŪKIO SUBJEKTAIS TURI TEISĘ KREIPTIS DĖL VALSTYBĖS PAGALBOS, SĄRAŠAS

 

Eil. Nr.

Europos Bendrijos ekonominės veiklos rūšių klasifikatorius (NACE) (1.1 redakcija)

Ekonominės veiklos rūšis

1.

2742

Aliuminio gamyba

2.

1430

Mineralinių iškasenų chemijos pramonei ir trąšoms gaminti kasyba

3.

2413

Kitų neorganinių chemikalų gamyba

4.

2743

Švino, cinko ir alavo gamyba

5.

1810

Odinių drabužių siuvimas

6.

2710

Tomo ketaus ir plieno ferolydinių gamyba, įskaitant besiūlius plieno vamzdžius

7.

2112

Popieriaus ir kartono gamyba

8.

2415

Trąšų ir azoto junginių gamyba

9.

2744

Vario gamyba

10.

2414

Kitų pagrindinių organinių chemikalų gamyba

11.

1711

Medvilnės pluoštų verpimas

12.

2470

Cheminių pluoštų gamyba

13.

1310

Geležies rūdų kasyba

14.

Toliau išvardyti pirminių formų plastiko gamybos sektoriaus (2416) pošakiai:

14.1.

24161039

mažo tankio polietilenas

14.2.

24161035

linijinis mažo tankio polietilenas

14.3.

24161050

didelio tankio polietilenas

14.4.

24165130

polipropilenas

14.5.

24163010

polivinilchloridas

14.6.

24164040

polikarbonatas

15.

21111400

Mechaninė plaušiena (plaušienos gamybos sektoriaus (2111) pasektoris)

 

______________________