Simbolis

LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS MOKYKLŲ REAGAVIMO Į PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO, DISPONAVIMO IR (AR) PLATINIMO ATVEJUS BEI PAGALBOS TEIKIMO MOKINIAMS, JŲ ATSTOVAMS PAGAL ĮSTATYMĄ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. gruodžio 20 d. Nr. 5TS-556

Lazdijai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 18 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, vykdydama Lietuvos Respublikos Seimo 2023 m. gegužės 23 d. nutarimą Nr. XIV-1982 „Dėl Nacionalinės darbotvarkės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų patvirtinimo“, Lazdijų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Lazdijų rajono savivaldybės mokyklų reagavimo į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo ir (ar) platinimo atvejus bei pagalbos teikimo mokiniams, jų atstovams pagal įstatymą aprašą (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja 2025 m. vasario 3 d.

 

 

Savivaldybės merė                                                                                                     Ausma Miškinienė

 

 

PATVIRTINTA

Lazdijų rajono savivaldybės tarybos

2024 m. gruodžio 20 d.

sprendimu Nr. 5TS-556 

 

LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS MOKYKLŲ REAGAVIMO Į PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO, DISPONAVIMO IR (AR) PLATINIMO ATVEJUS BEI PAGALBOS TEIKIMO MOKINIAMS, JŲ ATSTOVAMS PAGAL ĮSTATYMĄ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Lazdijų rajono savivaldybės mokyklų reagavimo į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo ir (ar) platinimo atvejus bei pagalbos teikimo mokiniams, jų atstovams pagal įstatymą aprašas (toliau – Aprašas) apibrėžia mokinių psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo jomis ar jų platinimo atpažinimą, tinkamą reagavimą bendrojo ugdymo mokyklose ir neformaliojo vaikų švietimo įstaigose (toliau – Mokykla) principus ir eigą, nustato pagalbos teikimo būdus Mokykloje bei nukreipimo pagalbos už Mokyklos ribų sąlygas ir galimybes Lazdijų rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė).

2Aprašo tikslas – nustatyti ir taikyti vieningą reagavimo į Mokykloje pastebėtus mokinių psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo ir (ar) platinimo atvejus tvarką, stiprinti pagalbos teikimą Mokykloje bei didinti nukreipimo gauti pagalbos dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo už Mokyklos ribų mastą.

3Aprašo nuostatos yra privalomos visoms Mokykloms, kurių savininkė yra Savivaldybė, rekomenduojamos kitoms Savivaldybėje veikiančioms mokykloms ir įstaigoms bei organizacijoms dirbančioms su jaunimu.

4Apraše vartojamos sąvokos:

4.1. Apsinuodijimas – patologinė organizmo būklė, kurią sukelia narkotinių, psichotropinių, kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas.

4.2. Apsvaigimas – psichikos būsena ar elgesio sutrikdymas, kuriuos sukelia pavartotos narkotinės, psichotropinės ar kitos psichiką veikiančios medžiagos.

4.3. Disponavimas psichoaktyviosiomis medžiagomis – psichoaktyviųjų medžiagų buvimas mokinio žinioje (su savimi, patalpoje, slėptuvėje ar kitoje vietoje).

4.4. Eksperimentavimas psichoaktyviosiomis medžiagomis psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas dėl smalsumo išbandyti, nepakankamo psichologinio atsparumo ar socialinių emocinių įgūdžių stokos ar kitų priežasčių, kai vartojama vieną ar kelis kartus nereguliariai, nedideliais kiekiais.

4.5. Mokinio atstovų pagal įstatymą sutikimas – rašytinis sutikimas ar Mokyklos ugdymo sutartyje su mokinių atstovais pagal įstatymą numatyta nuostata, suteikianti teisę Mokyklos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui patikrinti mokinio daiktus, kilus įtarimams dėl draudžiamų daiktų turėjimo.

4.6.    Nepriežiūra – tėvų ar kitų vaiko atstovų pagal įstatymą ar už vaiko priežiūrą atsakingo asmens nuolatinis vaikui būtinų fizinių, emocinių ir socialinių poreikių netenkinimas ar aplaidus tenkinimas, dėl kurio vaikas mirė, buvo sutrikdyta jo sveikata ar normali raida arba sukeltas pavojus vaiko gyvybei, sveikatai ar normaliai raidai.

4.7.    Priklausomybė – psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas, kai dėl centrinėje nervų sistemoje įvykusių pokyčių, padidėjusios tolerancijos medžiagai, pasireiškiančios abstinencijos diagnozuojama lėtinė liga, sukelianti psichologinę ar fizinę priklausomybę, kuriai būdingi atkryčiai.

4.8.    Psichoaktyviosios medžiagos – tai alkoholis, tabakas, tabako gaminiai, elektroninės cigaretės ir su jais susiję gaminiai, kitos narkotinės, psichotropinės medžiagos bei priemonės, kurias asmenys naudoja ir / ar vartoja, siekdami pakeisti savo emocinę būseną, mąstymą ar elgesį.

4.9.    Rizikingas vartojimas – tai pasikartojantis psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas, tokiu būdu ar tokiu kiekiu, kuris gali sukelti sveikatos sutrikimus, socialines problemas, psichologinius sutrikimus ar kitus neigiamus padarinius, bet dar nesukelia priklausomybės.

4.10Švietimo pagalba – mokiniams, jų tėvams (globėjams, rūpintojams), mokytojams ir švietimo teikėjams specialistų teikiama pagalba, kurios tikslas – didinti švietimo veiksmingumą, pasitelkiant profesinį orientavimą, švietimo informacinę, psichologinę, socialinę pedagoginę, specialiąją pedagoginę ir specialiąją pagalbą.

4.11Žalingas vartojimas – tai reguliarus psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas, sukeliantis akivaizdžias pasekmes sveikatai, gerovei ir raidai, atpažįstamas kaip problema dėl mokyklos nelankymo, patirtų eismo įvykių, patekimo į teisėsaugos akiratį ar kitų aplinkybių.

5Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos priežiūros įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

6Aprašas parengtas vadovaujantis Nacionaline darbotvarke narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2023 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. XIV-1982 „Dėl Nacionalinės darbotvarkės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų patvirtinimo“, Ankstyvosios intervencijos programos vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2018 m. sausio 18 d. įsakymu Nr. V-60/V-39 „Dėl Ankstyvosios intervencijos programos vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Pirminės ambulatorinės psichikos sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. V-861 „Dėl Pirminės ambulatorinės psichikos sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Priklausomybės ligų gydymo ir reabilitacijos standartais, patvirtintais Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. 204 „Dėl Priklausomybės ligų gydymo ir reabilitacijos standartų patvirtinimo“, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento metodinėmis rekomendacijomis mokykloms „Psichoaktyvios medžiagos ir mokykla: prevencijos ir intervencijos gairės“.

 

II SKYRIUS

REAGAVIMO Į MOKINIŲ PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO,
DISPONAVIMO IR (AR) PLATINIMO ATVEJUS TVARKA

 

7Galimi psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, apsvaigimo, apsinuodijimo nuo psichoaktyviųjų medžiagų atpažinimo ženklai pateikiami šio Aprašo 1 priede, psichoaktyviųjų medžiagų platinimo atpažinimo ženklai, su kuriais turi būti pasirašytinai supažindinti visi Mokykloje dirbantys asmenys kiekvienais mokslo metais iki spalio 1 d., pateikiami šio Aprašo 2 priede.

8Kiekvienas Mokyklos darbuotojas, įtaręs arba pastebėjęs, kad Mokyklos teritorijoje mokinys disponuoja psichoaktyviosiomis medžiagomis ir (ar) jas vartoja, yra apsvaigęs arba apsinuodijęs, laikosi šios veiksmų sekos:

8.1. įvertina mokinio sveikatos būklę;

8.2. jei medicininė pagalba reikalinga:

8.2.1. nedelsiant kviečia greitąją medicinos pagalbą skubios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112;

8.2.2.   teisės aktų nustatyta tvarka suteikia pirmąją pagalbą;

8.2.3.   žodžiu informuoja apie atvejį Mokyklos vadovą arba jo įgaliotą asmenį;

8.3. jei medicininė pagalba nereikalinga, palydi mokinį pas Mokyklos vadovą arba jo įgaliotą asmenį.

9Visais mokinio galimo disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis ir (ar) jų galimo vartojimo, apsvaigimo arba apsinuodijimo atvejais Mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nedelsiant informuoja mokinio atstovus pagal įstatymą apie atvejį ir kviečia juos atvykti į mokinio buvimo vietą (asmens sveikatos priežiūros įstaigą ar Mokyklą).

10Kai mokinys galimai vartojo ir (ar) galimai disponuoja psichoaktyviosiomis medžiagomis, tačiau jam nebuvo reikalinga medicininė pagalba, Mokyklos vadovas ir (ar) jo įgalioti asmenys (du arba daugiau):

10.1esant mokinio atstovų pagal įstatymą sutikimui, atskiroje patalpoje individualiai kalbasi su mokiniu apie kilusios situacijos aplinkybes: kada ir kokias psichoaktyviąsias medžiagas vartojo, kur gavo, tai darė vienas ar su kitu (-ais) mokiniu (-iais), ar gali būti kam nors reikalinga medicininė ar kita pagalba, prašo mokinio parodyti asmeninius daiktus ir imasi vieno iš šių veiksmų:

10.1.1.   jei nėra randama psichoaktyviųjų medžiagų, atvykus mokinio tėvams (globėjams, rūpintojams) kartu su mokiniu kalbasi apie vartojimo atvejo galimas pasekmes ir pakartotiniam vartojimui išvengti galimus prevencinius veiksmus;

10.1.2. jei randama psichoaktyviųjų medžiagų nedelsiant kviečia policiją skubios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 pranešant apie nustatytą (galimą) teisės pažeidimą, iki policijos pareigūnų atvykimo neliečia, neuosto, neleidžia sunaikinti rastų medžiagų ir apriboja mokinio galimybę naudotis ryšio priemonėmis;

10.2nesant mokinio atstovų pagal įstatymą sutikimui arba mokiniui nesutinkant parodyti asmeninių daiktų, atskiroje patalpoje individualiai kalbasi su mokiniu apie kilusios situacijos aplinkybes: kada ir kokias psichoaktyviąsias medžiagas vartojo, iš kur jų gavo, tai darė vienas ar su kitu (-ais) mokiniu (-iais), ar gali būti kam nors reikalinga medicininė ar kita pagalba, taip pat informuoja mokinį ir jo atstovus pagal įstatymą (jiems atvykus), jog policija gali imtis įstatymuose numatytų veiksmų, įskaitant daiktų apžiūrą, ir kviečia policiją skubios pagalbos tarnybų numeriu 112.

11Visais galimais mokinio psichoaktyviųjų medžiagų platinimo atvejais Mokyklos vadovas ir (ar) jo įgaliotas asmuo:

11.1pastebėjęs ar gavęs informaciją iš Mokyklos darbuotojo, mokinio apie Mokyklos teritorijoje pastebėtą (šiuo metu vykstantį ir (ar) ką tik įvykusį) mokinio psichoaktyviųjų medžiagų platinimo atvejį, nedelsiant skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 informuoja policiją apie galimą teisės pažeidimą, informuoja apie įtarimus mokinio atstovus pagal įstatymą, kviečia juos atvykti į Mokyklą;

11.2gavęs informaciją iš mokinio ar jo atstovo pagal įstatymą, Mokyklos darbuotojo, kad mokinys įsigijo psichoaktyviųjų medžiagų Mokyklos teritorijoje ar konkretus mokinys galimai platino psichoaktyviąsias medžiagas, ne vėliau nei per valandą pateikia gautą informaciją policijos skambučių linijos telefono numeriu +370 700 60 777 arba adresu www.epolicija.lt, informuoja apie įtarimus mokinio atstovus pagal įstatymą.

12Visais mokinio psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo jomis ir (ar) platinimo atvejais laikomasi nešališkumo, konfidencialumo, profesionalumo ir pagarbos žmogaus teisėms principų, siekiant padėti ištirti bei tinkamai reaguoti į atvejį atsakingoms institucijoms, tačiau nesukeliant papildomų neigiamų pasekmių (bet kokios smurto rūšies, diskriminacijos patyrimo, asmens duomenų neteisėto atskleidimo ir kt.) mokinio ar jo atstovų pagal įstatymą atžvilgiu.

 

III SKYRIUS

PAGALBOS DĖL PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO TEIKIMAS
MOKYKLOJE

 

13Visais mokinio psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo jomis ir (ar) platinimo atvejais po reagavimo veiksmų, nurodytų šio Aprašo II skyriuje, Mokykloje organizuojama ir teikiama pagalba laikantis šios veiksmų sekos:

13.1.    vartojimo ir (ar) disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis, jų platinimo atveju Mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo organizuoja susitikimą su mokiniu ir jo atstovais pagal įstatymą ir paskiria atsakingą asmenį, koordinuosiantį pagalbos teikimą mokiniui ir / ar jo atstovams pagal įstatymą;

13.2.    tais atvejais, kai mokinio vartojimo ir (ar) disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis, jų platinimo atvejis pasikartoja, priklausomai nuo situacijos pagalbai teikti pasitelkiama Mokyklos vadovo paskirta ne mažiau nei dviejų darbuotojų (administracijos atstovo, pedagogo, psichologo, socialinio pedagogo, visuomenės sveikatos priežiūros specialisto ar kt.) komanda arba šaukiamas Mokyklos vaiko gerovės komisijos posėdis.

14Pagalba Mokykloje apima švietimo pagalbos, visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, neformaliojo švietimo ar kitų švietimą papildančio ugdymo veiklų organizavimą, kitą prevencinių veiklų vykdymą Mokykloje.

15Pagalbos Mokykloje priemonių turinys nukreiptas į:

15.1.    psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo ir (ar) disponavimo jomis, platinimo priežasčių ir galimų pasekmių aptarimą su mokiniu ir jo atstovais pagal įstatymą;

15.2.    rekomendacijų mokiniui ir jo atstovams pagal įstatymą teikimą dėl santykių su bendraamžiais, laisvalaikio leidimo, mokymosi, taisyklių taikymo ir laikymosi Mokykloje ir šeimoje bei kitais psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo ir (ar) disponavimo jomis, platinimo rizikos mažinimui aktualiais klausimais;

15.3.    konsultavimą ar įtraukimą į Mokykloje vykdomas psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo ir (ar) platinimo rizikos mažinimui skirtas veiklas (programas, projektus, būrelius, kt.);

15.4.    nukreipimą pagalbos į Savivaldybės ir valstybės įstaigose teikiamas nemokamas visuomenės ar asmens sveikatos priežiūros, socialines paslaugas ir švietimo ar kitą pagalbą, skelbiamą puslapyje https://lazdijai.lt/tekstai/pagalba/870;

15.5.    kitus Mokyklos veiksmus, tikslingai nukreiptus į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo ir (ar) disponavimo jomis, platinimo atvejų pasikartojimo prevenciją.

16Teikiant pagalbą Mokykloje psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo ir (ar) disponavimo jomis, platinimo atveju siekiama:

16.1.    padėti mokiniui ir atstovams pagal įstatymą ugdytis sveikatos, teisinį raštingumą, kritinį mąstymą, suteikiant Mokykloje informacijos ar pateikiant nuorodas į patikimus informacijos šaltinius psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos ir intervencijos temomis;

16.2padėti mokiniui tapti psichologiškai atsparesniam, prasmingai užimtam, gebančiam palaikyti pozityvius santykius su bendraamžiais ir suaugusiais, tinkamai rūpintis savo fizine ir psichikos sveikata, įtraukiant mokinį į neformaliojo švietimo veiklas, socialinių emocinių įgūdžių ugdymui skirtus užsiėmimus, prevencines programas ar kitą Mokykloje vykdomą veiklą arba nukreipiant į nemokamas šiems tikslams pasiekti tinkamas veiklas Mokyklos ribų;

16.3padėti mokinio atstovams pagal įstatymą stiprinti įgūdžius, susijusius su santykių, bendravimo su vaikais gerinimu, tinkamų ribų nustatymu, saugumo užtikrinimu, vaiko užimtumo planavimu ir kitais, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos veiksmais, suteikiant švietimo pagalbos specialisto konsultaciją, kviečiant dalyvauti pozityvios tėvystės ugdymo programoje ar mokymuose Mokykloje arba nukreipiant į patikimus informacijos šaltinius, Savivaldybėje prieinamas nemokamas tėvų (globėjų, rūpintojų) švietimo ir įgūdžių ugdymo veiklas;

16.4padėti mokiniui ir jo atstovams pagal įstatymą spręsti sveikatos, socialines, švietimo ar kitas problemas tikslingai pasirenkant Savivaldybėje nemokamai teikiamas paslaugas ir pagalbą.

17Visais atvejais teikiant pagalbą Mokykloje dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, disponavimo jomis ir (ar) platinimo turi būti išklausoma visų dalyvaujančiųjų nuomonė, susitariama dėl konkrečių veiksmų Mokykloje ir (ar) jos ribų, pasidalijama atsakomybėmis tarp Mokyklos atstovo, mokinio ir jo atstovų pagal įstatymą, privalomai numatomas bendras rezultatų aptarimas.

18Mokyklos vaiko gerovės komisijoje svarstomos pagalbos galimybės aptariamos su mokiniu ir jo atstovais pagal įstatymą, sprendimai dėl pagalbos turinio ir formų priimami laikantis mokinio nuomonės išklausymo ir geriausių jo interesų įgyvendinimo principų, siekiant sumažinti mokinio vartojimo ir (ar) disponavimo jomis, jų platinimo rizikas.

19Tais atvejais, kai Mokykloje yra išnaudotos visos švietimo ar kitos pagalbos galimybės, o mokinio elgesio problemos, susijusios su psichoaktyviųjų medžiagų vartojimu ir (ar) disponavimo jomis, jų platinimu, nekinta ar didėja, kreipiamasi į Savivaldybės vaiko gerovės komisiją dėl minimalios priežiūros priemonių skyrimo mokiniui ir (ar) pagalbos šeimai skyrimo.

20Tais atvejais, kai mokinio atstovai pagal įstatymą nepriima pagalbos sau ar savo vaikui Mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo kreipiasi į Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybą prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir praneša apie galimą vaiko nepriežiūros atvejį, kuris traktuojamas kaip viena iš smurto prieš vaiką formų.

 

IV SKYRIUS

PAGALBOS DĖL PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO TEIKIMAS

 

21Pagalba dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo apima visuomenės ar asmens sveikatos priežiūros bei socialines paslaugas ir švietimo pagalbą valstybei, Savivaldybei pavaldžiose įstaigose ar nevyriausybinėse organizacijose, kurios skelbiamos interneto puslapyje https://lazdijai.lt/tekstai/pagalba/870.

22.     Visuomenės ir asmens sveikatos priežiūros, socialines paslaugas ir švietimo pagalbą nemokamai teikia:

22.1Lazdijų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, vykdantis Ankstyvosios intervencijos programą, teikiantis psichologinės gerovės, priklausomybių konsultanto ir kitas paslaugas;

22.2UAB „Lazdijų sveikatos centras“ Psichikos sveikatos skyrius, teikiantis pirminio lygio ambulatorines psichikos sveikatos priežiūros paslaugas, mokiniui ir jo šeimos nariams, aplinkos asmenims, suteikia nemokamas gydytojo psichiatro, vaikų ir paauglių psichiatro, medicinos psichologo konsultacijas ar būtinąją psichiatrinė pagalbą. Esant reikalui, siunčia gydyti stacionare. Teikia rekomendacijas psichikos sveikatos klausimais.

22.3jeigu mokinys siunčiamas antrinio lygio specialisto konsultacijai, antrinio lygio specialistai tikslingai įvertina psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo patirtį (eksperimentavimą, rizikingą ar žalingą vartojimą, priklausomybės ligos atsiradimą), tuomet Savivaldybėje pagalba organizuojama atsižvelgiant į mokinio, jo atstovų pagal įstatymą poreikius bei galimybes spręsti susidariusią situaciją;

22.4VšĮ Lazdijų švietimo centras, teikiantis mokinio psichologinio konsultavimo ir (ar) jo tėvų (globėjų, rūpintojų) konsultavimo dėl jų vaikų psichologinių problemų paslaugas, vykdantis pozityvios tėvystės programų mokymus tėvams;

22.5VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centras, teikiantis kompleksines paslaugas šeimai (individualias ir (ar) grupines konsultacijas, savitarpio pagalbos grupes, socialinių įgūdžių grupes).

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23Aprašo nuostatų įgyvendinimui būtini veiksmai gali būti patvirtinti Mokyklos direktoriaus įsakymu atskiroje tvarkoje arba reglamentuoti jau patvirtintų Mokyklos vidaus dokumentų turinyje.

24Su Aprašo nuostatomis ir pagrindu vykdomais veiksmais visi mokyklos darbuotojai supažindinami pasirašytinai.

25Mokyklos vadovas užtikrina, kad Apraše numatyta pareiga pastebėjus, įtarus mokinio psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą, disponavimą jomis ar platinimo atvejį informuoti Mokyklos vadovą ar jo įgaliotą asmenį būtų numatyta kiekvieno Mokyklos darbuotojo pareigybės aprašyme.

26Įgyvendinant Aprašo nuostatas turi būti pasirašytas vaiko atstovų pagal įstatymą sutikimas jei į Mokyklos ugdymo sutartį su mokinių atstovais pagal įstatymą nėra įtraukta nuostata, kad kilus įtarimui dėl draudžiamų daiktų turėjimo, Mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo turi teisę patikrinti mokinio daiktus.

27Tinkamam Aprašo nuostatų įgyvendinimui ir jo vertinimui Savivaldybė teisės aktų nustatyta tvarka kasmet organizuoja kvalifikacijos tobulinimo veiklas Mokyklų darbuotojams ar su jais dirbantiems Savivaldybėje specialistams.

28Informacija apie mokinius, vartojusius ar disponavusius psichoaktyviosiomis medžiagomis ar jas galimai platinusius, turi būti disponuojama tiek, kiek reikalinga mokinio teisei būti sveikam užtikrinti, tačiau nepažeidžiant mokinio teisės į privatų gyvenimą, asmens neliečiamybę bei laikantis Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytos tvarkos.

29Jei Mokyklos teritorijoje randama psichoaktyviųjų medžiagų, tačiau nežinoma, kam jos priklauso, radęs asmuo nedelsiant kviečia policiją skubios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 ir apie tai informuoja Mokyklos vadovą arba jo įgaliotą asmenį.

30Apraše įvardytos visuomenės ar asmens sveikatos priežiūros bei socialinės paslaugos ir švietimo pagalba Savivaldybėje mokiniams, jų atstovams pagal įstatymą teikiamos nemokamai.

31Su Aprašo įgyvendinimu susiję veiksmai gali būti teisės aktų nustatyta tvarka finansuojami iš valstybės, savivaldybės biudžeto, Europos Sąjungos fondo lėšų ar kitų teisėtų finansinių šaltinių.

________________________

 

Lazdijų rajono savivaldybės mokyklų reagavimo į psichoaktyviųjų

medžiagų vartojimo, disponavimo ir (ar)

platinimo atvejus bei pagalbos teikimo

mokiniams, jų atstovams pagal įstatymą aprašo

1 priedas

 

PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO, APSVAIGIMO, APSINUODIJIMO NUO PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ ATPAŽINIMO ŽENKLAI

 

1Trumpalaikio vartojimo (intoksikacijos / apsvaigimo) atpažinimo ženklai:

1.1Vyzdžio dydis ir reakcija į šviesą. Esant stimuliatorių intoksikacijai atmerkus voką, krintant tiesioginei šviesai, vyzdys lieka išsiplėtęs, opioidų intoksikacijai – vyzdys lieka susitraukęs, hašišo ir marihuanos intoksikacijai – vyzdys pulsuoja didėdamas (atkreiptinas dėmesys, kad neženkliai vyzdys pulsuoja, net ir nevartojus psichoaktyviųjų medžiagų).

1.2Nistagmas. Tai ritmiškas, nevalingas abiejų akių obuolių trūkčiojimas. Jis gali pasireikšti, kai kraujyje yra viena ir daugiau promilių alkoholio, atpažįstamas stebint akių obuolius bent keliolika sekundžių.

1.3Pulso dažnis. Priklausomai nuo vartotos psichoaktyviosios medžiagos pulsas akivaizdžiai gali sulėtėti arba padažnėti. Pulso dažnis tikrinamas uždėjus du pirštus ant riešo arterijos. Normalus pulsas yra 60–90 tvinksnių per minutę.

1.4Laiko pajautimas. Pavartojus psichoaktyviųjų medžiagų gali sutrikti laiko suvokimas, suprastėti gebėjimas suprasti paprastas instrukcijas. Tai galima patikrinti, paprašant pastovėti suglaudus kojas, ištiesus į priekį rankas, atlenkus galvą atgal ir užsimerkus, pranešti, kai praeis 30 sekundžių. Nepavartojus psichoaktyviųjų medžiagų galima apsirikti 10 sekundžių.

1.5Dūrių žymės. Jeigu psichoaktyviosios medžiagos švirkščiamos, lieka dūrio žymės, kurios laikui bėgant keičiasi: 0–8 val. – raudona dėmė (paraudęs ratas); 8–96 val. – šviesaus sukrešėjusio kraujo pėdsakai; 5–14 dienų – tamsios dėmės.

1.6Kvapas. Pavartojus alkoholio jaučiamas alkoholio kvapas iš burnos ar nuo drabužių, tabako ar tabako gaminių – analogiškai tabako kvapas, marihuanos – keistas, neįprastas, cheminių medžiagų kvapas.

1.7Bendri apsinuodijimo požymiai. Apsinuodijus gali atsirasti mieguistumas, sąmonės praradimas, pykinimas, vėmimas, galvos svaigimas, pasireikšti perkaitimas ar dehidratavimas, krėsti drebulys, apimti panika ar pasireikšti kiti apsinuodijimo požymiai. Esant tokiems požymiams, reikia kviesti greitąją medicinos pagalbą, prireikus suteikti pirmąją pagalbą.

1.8Netipinio elgesio požymiai. Pavartojus psichoaktyviųjų medžiagų gali atsirasti nebūdingo mokiniui elgesio požymių, kurie pasireiškia atskirai arba kartu su aukščiau išvardintais ženklais. Mokinys gali tapti agresyvus, elgtis impulsyviai – imti rėkti, bėgti, blaškytis, neadekvačiai reaguoti į aplinką. Jam gali prasidėti haliucinacijos, apimti baimė, prasidėti kliedesiai arba sulėtėti kalba.

2.       Ilgalaikio vartojimo atpažinimo ženklai:

2.1.       Asmenybės pokyčiai: nuotaikos ar būdo savybių pasikeitimas, brandumo stoka, santykių su tėvais ir šeima, ryšių su draugais pokyčiai, siekių stoka, savęs nuvertinimas, neigimas ir melavimas, vėlavimas, nepaaiškinama baimė, įtarumas arba savisaugos instinkto stoka, priešiškumas kitiems ir sau, agresyvumas.

2.2.       Veiklos ir įpročių pokyčiai: be pateisinamos priežasties nebuvimas namuose ar mokykloje, pareigų namuose ar mokykloje neatlikimas, pakitęs bendravimas su bendraamžiais, kitais žmonėmis, slapukavimas, konfliktai namuose ar mokykloje, nuolatinis negebėjimas susikaupti, greitas įniršis uždavus klausimus, susijusius su vartojimu, nuolatinis liūdesys, ženklūs finansinės padėties pokyčiai.

2.3.       Išvaizdos pokyčiai: higienos stoka, raudonos ar ašarojančios akys, išsiplėtę arba susiaurėję vyzdžiai, nuolatinė sloga.

2.4.       Sveikatos ir normalaus dienos / nakties ritmo pokyčiai: apetito stoka ar padidėjęs apetitas, dažnas kosulys, keista kalba, miego problemos, išsiblaškymas, energijos stoka.

2.5.       Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo priemonės: tarp mokinio daiktų pastebimi įtarimą keliantys daiktai ar medžiagos – guminukai, pleistrai, nosies purškalai, akių lašai, nikotino pagalvėlės, kristalai, impregnuoti lapeliai, saldainiai, elektroninių cigarečių skysčiai, žiebtuvėliai, milteliai, kapsulės, tabletės.

2.6.       Teisėtvarkos pažeidimai: smulkios vagystės iš namų ir mokyklos draugų, bėgimas iš namų ir pamokų ir pan.

 

______________________

 

Lazdijų rajono savivaldybės mokyklų reagavimo į psichoaktyviųjų

medžiagų vartojimo, disponavimo ir (ar)

platinimo atvejus bei pagalbos teikimo

mokiniams, jų atstovams pagal įstatymą aprašo

2 priedas

 

PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ PLATINIMO ATPAŽINIMO ŽENKLAI

 

1Pajamos. Ryškiausias ženklas, kad mokinys platina psichoaktyviąsias medžiagas, yra jo pajamos. Jei mokinys staiga pradeda pirkti daiktus pats, neturėdamas pajamų šaltinio (pavyzdžiui, iš šeimos, giminaičių ar darbo ne visą darbo dieną), tai galimai sąlygoja psichoaktyvių medžiagų platinimas kaip paslėptas pajamų šaltinis.

2Užrašai. Dažniausiai psichoaktyviąsias medžiagas platinantys mokiniai registruoja savo išlaidas ir pajamas. Daugelis iš jų tai daro, siekiant fiksuoti, kas ir už ką yra skolingas. Kiekvienas užrašų įrašas gali būti užkoduotas skaitine ar raidine seka.

3Įranga. Jei platinamos psichoaktyvios medžiagos, greičiausiai jis turi tam reikalingas priemones. Tai apima psichoaktyviųjų medžiagų vartojimui ar supakavimui skirtus daiktus, tokius kaip:

•    priemaišos – medžiagos dedamos į psichoaktyvias medžiagas (pvz., kokainą) siekiant padidinti pelną ir pakeisti poveikį, šios medžiagos atskiedžia psichoaktyvias medžiagas, keičia jų stiprumą, priemaišų pavyzdžiai yra: miltai, krakmolas, cukrus ir kofeinas;

•    rūkymo pypkės, bongai;

•    nedidelio dydžio, maistinės svarstyklės;

•    užspaudžiami plastikiniai maišeliai;

•    aliuminio folija.

4Vartojimo požymiai. Nors tai nėra tiesioginis psichoaktyviųjų medžiagų platinimo požymis, tačiau daugelis psichoaktyviųjų medžiagų platintojų patys pradeda vartoti psichoaktyviąsias medžiagas.

5Kitų mokinių elgesys ir turima informacija. Neretai psichoaktyviųjų medžiagų platintojas dėl vienokių ar kitokių priežasčių (pvz., dėl skolos, dėl sutikimo parduoti psichoaktyviąsias medžiagas ir kt.) išnaudoja kitus mokinius įvairioms užduotims atlikti. Mokinių bendruomenė paprastai turi daug informacijos vieni apie kitus, tad psichoaktyviųjų medžiagų platintojas visuomet yra žinomas.

 

________________________