LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLŲ IR LŪKESČIŲ DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS NUSTATYMO BEI INFORMACIJOS VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS SAVININKO AR DALININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANČIAI INSTITUCIJAI TEIKIMO APIE ATITIKTĮ NUSTATYTIEMS VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLAMS IR LŪKESČIAMS DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS, TAIP PAT REZULTATUS (RODIKLIUS), PASIEKTUS ĮGYVENDINANT ŠIUOS TIKSLUS IR LŪKESČIUS, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 5 d. Nr. 1V-713
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 5 straipsnio 5 dalies 3 punktu, 20 straipsnio 6 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. birželio 26 d. nutarimo Nr. 537 „Dėl Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo įgyvendinimo“ 1.1.3 papunkčiu:
1. Tvirtinu Valstybės ar savivaldybės tikslų ir lūkesčių dėl viešosios įstaigos nustatymo bei informacijos viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai teikimo apie atitiktį nustatytiems valstybės ar savivaldybės tikslams ir lūkesčiams dėl viešosios įstaigos, taip pat rezultatus (rodiklius), pasiektus įgyvendinant šiuos tikslus ir lūkesčius, tvarkos aprašą (pridedama).
2. Nustatau, kad viešųjų įstaigų savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio įsakymo įsigaliojimo turi pateikti viešosioms įstaigoms raštus, kuriuose dėstomi valstybės ar savivaldybės tikslai ir lūkesčiai dėl viešosios įstaigos, parengtus pagal Valstybės ar savivaldybės tikslų ir lūkesčių dėl viešosios įstaigos nustatymo bei informacijos viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai teikimo apie atitiktį nustatytiems valstybės ar savivaldybės tikslams ir lūkesčiams dėl viešosios įstaigos, taip pat rezultatus (rodiklius), pasiektus įgyvendinant šiuos tikslus ir lūkesčius, tvarkos apraše nustatytus reikalavimus.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro
2024 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 1V-713
VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLŲ IR LŪKESČIŲ DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS NUSTATYMO BEI INFORMACIJOS VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS SAVININKO AR DALININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANČIAI INSTITUCIJAI TEIKIMO APIE ATITIKTĮ NUSTATYTIEMS VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLAMS IR LŪKESČIAMS DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS, TAIP PAT REZULTATUS (RODIKLIUS), PASIEKTUS ĮGYVENDINANT ŠIUOS TIKSLUS IR LŪKESČIUS, TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės ar savivaldybės tikslų ir lūkesčių dėl viešosios įstaigos nustatymo bei informacijos viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai teikimo apie atitiktį nustatytiems valstybės ar savivaldybės tikslams ir lūkesčiams dėl viešosios įstaigos, taip pat rezultatus (rodiklius), pasiektus įgyvendinant šiuos tikslus ir lūkesčius, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja:
1.1. valstybės ar savivaldybės tikslų ir lūkesčių dėl viešosios įstaigos nustatymo tvarką ir rašto, kuriame dėstomi valstybės ar savivaldybės tikslai ir lūkesčiai dėl viešosios įstaigos (toliau – Lūkesčių raštas), turinį;
1.2. informacijos viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai teikimo apie atitiktį nustatytiems valstybės ar savivaldybės tikslams ir lūkesčiams dėl viešosios įstaigos, taip pat rezultatus (rodiklius), pasiektus įgyvendinant šiuos tikslus ir lūkesčius, tvarką.
II SKYRIUS
VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLŲ IR LŪKESČIŲ DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS NUSTATYMO TVARKA
3. Lūkesčių raštas turi būti parengtas ir pateiktas viešajai įstaigai ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo viešosios įstaigos įstatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos, kai:
3.2. kitos teisinės formos juridinis asmuo pertvarkomas į viešąją įstaigą, kurios savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė;
4. Jeigu, perėmus valstybės ar savivaldybės nuosavybėn viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas, viešosios įstaigos įstatai nėra keičiami, Lūkesčių raštas turi būti parengtas ir pateiktas viešajai įstaigai ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo savininko ar dalininko teisių ir pareigų perdavimo ir priėmimo akto pasirašymo dienos.
5. Lūkesčių raštas parengiamas ir pateikiamas viešajai įstaigai ne rečiau nei kas 3 metus arba, jeigu viešojoje įstaigoje turi būti tvirtinama ilgalaikė viešosios įstaigos veiklos strategija, viešosios įstaigos ilgalaikės veiklos strategijos galiojimo laikotarpiui tol, kol valstybė ar savivaldybė yra viešosios įstaigos savininkė ar dalininkė, išskyrus atvejus, kai viešoji įstaiga yra likviduojama. Jeigu viešojoje įstaigoje yra tvirtinama ilgalaikė viešosios įstaigos veiklos strategija, naujas Lūkesčių raštas parengiamas ir pateikiamas viešajai įstaigai ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki galiojančios ilgalaikės viešosios įstaigos veiklos strategijos pabaigos, išskyrus Aprašo 3 ir 4 punktuose nurodytus atvejus. Į Lūkesčių rašte nurodytus valstybės ir (ar) savivaldybės tikslus ir lūkesčius dėl viešosios įstaigos turi būti atsižvelgiama rengiant naują ilgalaikę viešosios įstaigos veiklos strategiją, jeigu viešojoje įstaigoje turi būti tvirtinama ilgalaikė viešosios įstaigos veiklos strategija.
6. Lūkesčių raštą pasirašo viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas (ministras, Vyriausybės įstaigos ar Vyriausybei atskaitingos įstaigos vadovas) – kai viešosios įstaigos savininkė ar dalininkė yra valstybė, arba savivaldybės meras – kai viešosios įstaigos savininkė ar dalininkė yra savivaldybė. Po to, kai viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas ar savivaldybės meras pasirašo Lūkesčių raštą, Lūkesčių raštas ne vėliau kaip kitą darbo dieną pateikiamas viešajai įstaigai ir paskelbiamas viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos arba savivaldybės interneto svetainėje ir viešosios įstaigos interneto svetainėje, išskyrus jame esančią konfidencialią informaciją ir komercinę (gamybinę) paslaptį.
7. Jeigu viešosios įstaigos dalininkės yra ne mažiau kaip dvi savivaldybės arba valstybė ir viena ar daugiau savivaldybių, rengiamas bendras Lūkesčių raštas, kurį pasirašo savivaldybių, kurios yra viešosios įstaigos dalininkės, merai arba viešosios įstaigos dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas ir savivaldybės (savivaldybių), kuri (kurios) yra viešosios įstaigos dalininkė (dalininkės), meras (merai).
8. Lūkesčių raštas gali būti keičiamas, kai dėl objektyvių priežasčių pasikeičia valstybės ir (ar) savivaldybės tikslai ir (ar) lūkesčiai dėl viešosios įstaigos. Pakeitus Lūkesčių raštą anksčiau nei likus 2 mėnesiams iki ilgalaikės viešosios įstaigos veiklos strategijos galiojimo laikotarpio pabaigos, jeigu viešojoje įstaigoje yra tvirtinama ilgalaikė viešosios įstaigos veiklos strategija, ilgalaikė viešosios įstaigos veiklos strategija turi būti patikslinta atsižvelgiant į pasikeitusius valstybės ir (ar) savivaldybės tikslus ir (ar) lūkesčius dėl viešosios įstaigos.
III SKYRIUS
LŪKESČIŲ RAŠTO TURINYS
9. Lūkesčių rašto tikslas – identifikuoti ir nurodyti viešajai įstaigai valstybės ir (ar) savivaldybės tikslus ir lūkesčius dėl viešosios įstaigos.
10. Lūkesčių rašte pateikiama ši informacija:
10.1. viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos, kuri teikia Lūkesčių raštą, pavadinimas arba savivaldybės (savivaldybių), kurios meras (kurių merai) teikia Lūkesčių raštą, pavadinimas (pavadinimai), viešosios įstaigos, kuriai teikiamas Lūkesčių raštas, pavadinimas;
11. Lūkesčių rašte formuluojami valstybės ir (ar) savivaldybės tikslai dėl viešosios įstaigos turi atitikti Viešųjų įstaigų įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nustatytus valstybės ir savivaldybių dalyvavimo viešosiose įstaigose pagrindus ir gali būti šie:
11.2. užtikrinti viešojo administravimo įgaliojimų, kurie Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka yra suteikti viešajai įstaigai, įgyvendinimą;
11.3. užtikrinti tiriamosios (strateginių tyrimų, ekspertinės, analitinės) veiklos vykdymą ir šia tiriamąja veikla grįstos informacijos, siūlymų ar rekomendacijų viešojo administravimo subjektams teikimą, kai ši informacija, siūlymai ar rekomendacijos yra reikalingi viešojo administravimo įgaliojimams įgyvendinti ir (ar) kitoms teisės aktais pavestoms funkcijoms atlikti;
11.4. užtikrinti ūkio subjektų ir jų veiklą reglamentuojančių ir (arba) prižiūrinčių viešojo administravimo subjektų bendradarbiavimą, kai jis yra būtinas veiksmingesniam viešojo administravimo įgaliojimų teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūros srityje įgyvendinimui;
12. Rengiant Lūkesčių raštą, turi būti nurodytas bent vienas iš Aprašo 11 punkte išdėstytų valstybės ir (ar) savivaldybės tikslų dėl viešosios įstaigos.
13. Esant poreikiui, gali būti formuluojami papildomi, Aprašo 11 punkte nenurodyti, valstybės ir (ar) savivaldybės tikslai dėl viešosios įstaigos.
15. Finansiniai valstybės ir (ar) savivaldybės lūkesčiai dėl viešosios įstaigos gali būti formuluojami dėl to, kad:
16. Nefinansiniai valstybės ir (ar) savivaldybės lūkesčiai dėl viešosios įstaigos gali būti formuluojami dėl:
16.1 viešosios įstaigos, siekiant jos įstatuose nustatytų veiklos tikslų ir atliekant funkcijas, vykdomų veiklų rezultatų (rodiklių) (toliau – lūkesčiai dėl veiklos rezultatų);
17. Formuluojant valstybės ir (ar) savivaldybės lūkesčius dėl veiklos rezultatų, turi būti aprašoma, kokių veiklos rezultatų (rodiklių) turi siekti viešoji įstaiga, ir nurodomos pageidaujamos rezultatų (rodiklių) reikšmės arba rezultatų (rodiklių) reikšmių kitimo kryptys. Rezultatų (rodiklių) reikšmės turi būti pateikiamos ne kaip tiksli siektina reikšmė, tačiau kaip pakankamai platus diapazonas.
18. Lūkesčių rašte turi būti bent po vieną lūkestį dėl veiklos, susijusios su kiekvienu Lūkesčių rašte nurodytu valstybės ir (ar) savivaldybės tikslu dėl viešosios įstaigos, rezultatų.
19. Valstybės ir (ar) savivaldybės lūkesčiai gali būti formuluojami dėl šių veiklos principų:
19.1. skaidrumo – lūkestis dėl informacijos, kurios paskelbimas pagal viešųjų įstaigų veiklą reglamentuojančius teisės aktus viešosios įstaigos interneto svetainėje nėra privalomas, paskelbimo viešosios įstaigos interneto svetainėje, taip pat interneto svetainės patobulinimo, kitų komunikacijos kanalų naudojimo ir (ar) pan.;
19.2. orientacijos į klientą – lūkestis, kad viešojoje įstaigoje būtų taikomos organizacinės ir (ar) techninės priemonės, skirtos asmenų aptarnavimui viešojoje įstaigoje pagerinti, diegiami asmenų aptarnavimo standartai, organizuojamas asmenų aptarnavimo viešojoje įstaigoje kokybės vertinimas, jeigu toks vertinimas nėra privalomas pagal teisės aktus, viešosios įstaigos infrastruktūra būtų pritaikyta asmenims su specialiaisiais poreikiais ir (ar) pan.;
19.3. gerosios valdysenos – lūkestis, kad viešojoje įstaigoje būtų steigiama valdyba, jeigu valdybos steigimas nėra privalomas, ir (ar) kiti kolegialūs organai, tobulinama vidinė komunikacija ir (ar) pan.;
19.4. inovatyvumo – lūkestis, kad viešoji įstaiga nuolat tobulintų savo veiklą taikydama pažangius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius ir (ar) pan.;
19.5. socialinės atsakomybės – lūkestis, kad viešoji įstaiga dalyvautų aplinkosaugos, žmogaus teisių apsaugos ir (ar) kituose socialiniuose projektuose ir (ar) veiklose ir (ar) pan.;
19.6. darbuotojų įsitraukimo – lūkestis, kad viešojoje įstaigoje būtų palaikoma vertybėmis grįsta organizacinė kultūra, diegiamos ir plėtojamos motyvacijos, atlygio sistemos, sudaromos sąlygos darbuotojų profesiniam augimui, didesniam įsitraukimui į viešosios įstaigos veiklą ir (ar) pan.;
20. Formuluojant atskaitomybės lūkesčius, gali būti įvardijama:
20.1. kokią papildomą informaciją viešoji įstaiga turi pateikti viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, jeigu yra poreikis gauti daugiau informacijos, nei nustatyta teisės aktuose (pvz., informaciją apie didesnės apimties darbuotojų atleidimus, teisminius ginčus, kuriuose dalyvauja viešoji įstaiga, bet kokio masto korupciją, stambius įsigijimus ar pardavimus, viešosios įstaigos veikla padarytą žalą aplinkai ar visuomenei, kitą informaciją, kuri gali būti aktuali viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai), kokia forma ir kokiu periodiškumu minėta papildoma informacija turi būti pateikiama;
20.2. kokia forma, terminais ir periodiškumu (bet ne rečiau kaip kartą per metus) viešosios įstaigos vadovas turi pateikti viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai raštą, kuriame nurodoma informacija apie atitiktį Lūkesčių rašte nustatytiems valstybės ir (ar) savivaldybės tikslams ir lūkesčiams dėl viešosios įstaigos, taip pat rezultatus (rodiklius), pasiektus įgyvendinant šiuos tikslus ir lūkesčius (toliau – Atsiskaitymo raštas), taip pat reikalavimai Atsiskaitymo rašto turiniui.
21. Lūkesčių rašte lūkesčius rekomenduojama dėstyti grupėmis į atskiras grupes išskiriant finansinius lūkesčius, lūkesčius dėl veiklos rezultatų, lūkesčius dėl veiklos principų ir atskaitomybės lūkesčius. Kiekvienoje grupėje lūkesčiai dėstomi prioriteto tvarka arba turi būti nurodyta, kurie iš jų yra lygiaverčiai.
IV SKYRIUS
INFORMACIJOS VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS SAVININKO AR DALININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANČIAI INSTITUCIJAI TEIKIMO APIE ATITIKTĮ NUSTATYTIEMS VALSTYBĖS AR SAVIVALDYBĖS TIKSLAMS IR LŪKESČIAMS DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS, TAIP PAT REZULTATUS (RODIKLIUS), PASIEKTUS ĮGYVENDINANT ŠIUOS TIKSLUS IR LŪKESČIUS, TVARKA
23. Jeigu Lūkesčių rašte, dėstant atskaitomybės lūkesčius, nėra pateikta informacija, kokia forma, terminais ir periodiškumu viešosios įstaigos vadovas turi pateikti viešosios įstaigos savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai Atsiskaitymo raštą, taip pat apie reikalavimus Atsiskaitymo rašto turiniui, ši informacija parengiama ir raštu viešajai įstaigai pateikiama kasmet per mėnesį, pasibaigus viešosios įstaigos finansiniams metams.
24. Jeigu viešosios įstaigos dalininkės yra ne mažiau kaip dvi savivaldybės arba valstybė ir viena ar daugiau savivaldybių, parengiama ir raštu viešajai įstaigai pateikiama bendra informacija, kokia forma, terminais ir periodiškumu viešosios įstaigos vadovas turi pateikti viešosios įstaigos dalininko teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms Atsiskaitymo raštą, taip pat bendri reikalavimai Atsiskaitymo rašto turiniui.
25. Jeigu viešosios įstaigos dalininkės yra ne mažiau kaip dvi savivaldybės arba valstybė ir viena ar daugiau savivaldybių, viešosios įstaigos vadovas rengia ir nustatytais terminais bei periodiškumu teikia bendrą Atsiskaitymo raštą, kuris išsiunčiamas kiekvienai viešosios įstaigos dalininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.
26. Atsiskaitymo rašte, laikantis nustatytos Atsiskaitymo rašto formos ir reikalavimų Atsiskaitymo rašto turiniui, turi būti pateikiama informacija apie ataskaitiniais metais įgyvendintas priemones ir pasiektus veiklos rezultatus (rodiklius) dėl Lūkesčių rašte nurodytų valstybės ir (ar) savivaldybės tikslų ir lūkesčių dėl viešosios įstaigos.